Salaris en minimumloon in de zakelijke dienstverlening

- bijgewerkt op 07 mei 2019
Minimumloon zakelijke dienstverlening shoonmaker ICT adviseur boekhouder

De zakelijke dienstverlening kent veel verschillende beroepsgroepen, zoals schoonmakers, ICT’ers en accountants. Welk salaris past bij welke functie? Dit zijn de richtlijnen voor de zakelijke dienstverlening.

Minimumloon zakelijke dienstverlening shoonmaker ICT adviseur boekhouder

Bij het vaststellen van een passend salaris voor je werknemers heb je te maken met de volgende twee basisregels:

1. de Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag
2. de collectieve arbeidsovereenkomst (cao) voor jouw bedrijfstak

Wettelijk minimumloon

Elk bedrijf in Nederland moet zich houden aan de bepalingen in de wet. Dat betekent dat je jouw werknemers minstens het wettelijke minimumloon moet betalen.

De hoogte van het minimumloon wordt elk halfjaar aangepast, op 1 januari en 1 juli. Zorg dat je die verhogingen op tijd doorvoert.

Tip

Wil je weten hoe hoog het minimumloon op dit moment is? Check dan dit overzicht van het actuele minimumloon per leeftijd.

Cao-lonen in de zakelijke dienstverlening

Sommige bedrijven binnen de sector zakelijke dienstverlening hebben te maken met een cao. Dat geldt bijvoorbeeld voor architectenbureaus en schoonmaakbedrijven.

Werk jij volgens een verplichte cao, dan liggen de lonen voor de verschillende functiegroepen in jouw bedrijf waarschijnlijk boven het wettelijk vereiste minimum. Veel cao’s schrijven namelijk een hoger minimumloon voor dan de wet.

Test: Ben jij klaar voor nieuw personeel?

Vul de checklist in en ontdek binnen enkele minuten hoe jij ervoor staat. Na afloop ontvang je een persoonlijk rapport met tips.

Doe de checklist

In de meeste cao’s groeit het minimumloon bovendien mee met de halfjaarlijkse stijging van het wettelijke minimumloon. Je bent verplicht die periodieke loonsverhoging door te voeren, ook als het cao-loon boven het wettelijke minimum ligt.

Een cao schrijft niet alleen voor welk salaris je minimaal moet betalen aan je werknemers. Je vindt er ook regels over andere arbeidsvoorwaarden. Denk aan werktijden, ontslag, scholing, vakantie, pensioen en dergelijke.

Tip

Wil je weten of jouw bedrijf onder een cao valt? Check dan het overzicht van cao’s in de zakelijke dienstverlening.

Salarisschalen cao zakelijke dienstverlening

De meeste cao's in de zakelijke dienstverlening hanteren salarisschalen en loontabellen per functieniveau. Voor een schoonmaker geldt bijvoorbeeld een andere loontabel dan voor een office-manager of een pr-adviseur.

Je kunt het exacte loon van een werknemer bepalen op basis van zijn functie, zijn leeftijd en het aantal jaren ervaring. Raadpleeg de meest recente versie van je eigen cao voor de geldende salarisschalen, functieniveaus en actuele loontabellen.

Let op

Cao-afspraken zijn belangrijker dan afspraken in een individuele arbeidsovereenkomst. Als individuele afspraken niet overeenkomen met de eisen in de cao, dan gelden de cao-afspraken.

Een hoger loon betalen mag

Je mag je personeel ook een hoger uurloon betalen dan in de wet of de cao is voorgeschreven. Bij het bepalen van een passend salaris kun je de cao als uitgangspunt nemen. Bied je werknemers daarnaast iets extra’s, bijvoorbeeld een bonus of een prestatiebeloning.

Een hoger loon bieden kan gunstig zijn voor jouw bedrijf. Je laat daarmee zien dat je je personeel waardeert en dat je goed werkgeverschap hoog in het vaandel hebt staan. Zo zul je makkelijker potentiële kandidaten aantrekken en aan je bedrijf kunnen binden.

Let op

Ook bij een loon dat boven de cao-norm ligt, ben je verplicht om de halfjaarlijkse loonstijging door te voeren. Je mag dus niet een periodiek overslaan om weer op gelijke hoogte met het cao-loon te komen.

Tip

Valt jouw bedrijf niet onder een cao? Dan kun je het loon van je werknemers zelf bepalen. Natuurlijk mag dat niet minder zijn dan het wettelijke minimumloon. Maar betaal liever iets meer. Want ook hier geldt: hoe hoger het salaris, hoe meer je je werknemers aan je bindt en motiveert om hun best te doen.

  • Wat als je klanten niet of laat betalen?
  • Of als een klant jou aansprakelijk stelt?

 

Zorg dat jouw zaak blijft bestaan als het even tegenzit.

Bekijk de mogelijkheden

- bijgewerkt op 07 mei 2019

Elke week een update

Wil je nieuws, tips, handige informatie en inspiratie van ons ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief Ondernemen Met Personeel. Je ontvangt de nieuwsbrief daarna elke week gratis in je mailbox.

 

Ik wil graag gratis tips

* Je hoeft alleen maar je mailadres in te vullen

Ben jij klaar voor (meer) personeel?

X
klaar voor meer personeel

Vul de checklist in en je weet het binnen enkele minuten.

Start

Je ontvangt na afloop een persoonlijk rapport met tips.