5 risico's in de zakelijke dienstverlening

- bijgewerkt op 30 januari 2018
Zakelijke dienstverlening

De zakelijke dienstverlening is een diverse branche. Maar ondanks alle verschillen zijn er specifieke brancherisico’s waar veel ondernemers mee te maken hebben. Welke tegenvallers kun je als werkgever in deze bedrijfstak tegenkomen?

Zakelijke dienstverlening

In de zakelijke dienstverlening gaat het om uiteenlopende bedrijven. In deze bedrijfstak vallen onder meer advocatenkantoren, ICT-bedrijven en reclamebureaus. Deze zakelijke dienstverleners hebben met elkaar gemeen dat ze vooral zakelijke diensten leveren aan andere bedrijven.

Een deel van deze ondernemers heeft personeel in dienst. Dit kan zorgen voor allerlei personeelsrisico’s, zoals langdurige ziekte van een werknemer. Ook loop je risico dat je bedrijf schade lijdt, bijvoorbeeld door een fout van je medewerker. Hieronder geven we voorbeelden van risico's.

Risico’s zakelijke dienstverlening

1. Arbeidsongeschiktheid van de ondernemer

Arbeidsongeschiktheid kan grote gevolgen hebben voor een ondernemer in de zakelijke dienstverlening. Zo kunnen langdurige ziekte of een ongeval ervoor zorgen dat hij voor een langere tijd uit de roulatie is. Zijn onderneming moet het dan niet alleen doen zonder een centrale figuur, maar ook kan zijn inkomen geheel of gedeeltelijk wegvallen. Met een Ondernemers-AOV kun je als zakelijk dienstverlener jouw ondernemersrisico op arbeidsongeschiktheid afdekken.

2. Schade aan kostbare apparatuur

Werknemers in de zakelijke dienstverlening zijn vaak afhankelijk van kostbare apparatuur. Ze zijn nogal eens op pad met elektronica als laptops, tablets en smartphones. Denk aan een webdesigner die zijn laptop meeneemt naar een klant om het ontwerp van een website te presenteren. Schade aan deze apparatuur kan voor zijn werkgever extra kosten met zich meebrengen. Bijvoorbeeld als hij zijn laptop laat vallen of als die gestolen wordt. Als ondernemer kun je je hiertegen verzekeren met een elektronicaverzekering.

Klaar voor (meer) personeel?

Beantwoord tien vragen met ja of nee. En zie meteen of je klaar bent voor (meer) personeel. Na afloop ontvang je een persoonlijk rapport met tips.

Doe de checklist

3. Aansprakelijkheid voor beroepsfouten

Veel ondernemers in de zakelijke dienstverlening geven advies of verstrekken informatie. Dit kan leiden tot beroepsaansprakelijkheid. Een voorbeeld is een advocaat die een contract opstelt voor een klant. Door nalatigheid vergeet hij een belangrijke clausule. Zijn cliënt lijdt hierdoor schade en eist een vergoeding bij de advocaat. Deze aanspraak kan grote financiële gevolgen hebben. Een beroepsaansprakelijkheidsverzekering kan hiertegen bescherming bieden. Naast de advocatuur bestaat deze verzekering voor een groot aantal andere beroepen.

4. Juridische geschillen

In elke onderneming liggen juridische geschillen op de loer. Werkgevers in de zakelijke dienstverlening lopen onder meer de kans dat klanten niet (op tijd) betalen, maar bijvoorbeeld ook dat zij verwikkeld raken in arbeidsconflicten. Met een rechtsbijstandverzekering krijg je juridische bijstand, ook bij dreigende (arbeids)conflicten. Daarmee voorkom je dat dit in de papieren loopt.

5. Ongeval van een werknemer

Sommige werknemers in de zakelijke dienstverlening zijn voor hun werkgever onderweg. Bijvoorbeeld om een klant te bezoeken of spullen bij een leverancier op te halen. Als je werknemer tijdens zo’n rit een ongeval krijgt, dan ben je als werkgever vaak aansprakelijk. Je dient als goed werkgever namelijk te zorgen voor een behoorlijke verzekering die schade van werknemers vergoedt na een ongeval. Met een verkeersschadeverzekering kun je werknemers met een gerust gevoel de weg op sturen.

Verzekeringen zakelijke dienstverlening

De risico’s in dit artikel zijn slechts voorbeelden. Wil je weten waar je in jouw specifieke geval op moet letten? Dan kan een verzekeringsadviseur je helpen. Hij brengt de risico’s voor je in kaart en geeft advies om deze risico’s te beperken of af te dekken. Dan kan het bijvoorbeeld gaan om een pakket van verzekeringen voor de zakelijke dienstverlening dat op maat is gemaakt voor je branche.

  • Wat als je klanten niet of laat betalen?
  • Of als een klant jou aansprakelijk stelt?

 

Zorg dat jouw zaak blijft bestaan als het even tegenzit.

Bekijk de mogelijkheden

- bijgewerkt op 30 januari 2018

Elke week een update

Wil je nieuws, tips, handige informatie en inspiratie van ons ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief Ondernemen Met Personeel. Je ontvangt de nieuwsbrief daarna elke week gratis in je mailbox.

 

Ik wil graag gratis tips

* Je hoeft alleen maar je mailadres in te vullen

Ben jij klaar voor (meer) personeel?

X
klaar voor meer personeel

Vul de checklist in en je weet het binnen enkele minuten.

Start

Je ontvangt na afloop een persoonlijk rapport met tips.