Stappenplan personeelsdossier:
Als werkgever is het belangrijk om de gegevens van je werknemers vast te leggen in een personeelsdossier. Je moet daarbij rekening houden met de nieuwe Europese privacywet (AVG). Zo mag je alleen noodzakelijke gegevens vastleggen en moet je rekening houden met de privacy van werknemers.
Zorg dat jouw bedrijf in 2024 aan de wet voldoet. Gebruik de checklist nieuwe privacywet AVG.
Stappenplan personeelsdossier
Bij het maken en bijhouden van een personeelsdossier kun je de volgende negen stappen volgen.
Stap 1. Bepaal of een personeelsdossier nodig is
Je mag alleen een personeelsdossier aanmaken en bijhouden als dit noodzakelijk is voor de uitvoering van de arbeidsovereenkomst. Als je een werknemer formeel in dienst hebt kun je in veel gevallen wel een personeelsdossier aanmaken, omdat je bepaalde gegevens nodig hebt.
Check aan de hand van de voorwaarden van de Autoriteit Persoonsgegevens of je een personeelsdossier mag bijhouden.
Stap 2. Controleer welke gegevens je mag vastleggen
Als je persoonsgegevens gaat bijhouden krijg je te maken met de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) en de Uitvoeringswet Algemene verordening gegevensbescherming (UAVG). Daarin staat wat je wel en niet mag vastleggen.
Je mag gegevens alleen vastleggen als die noodzakelijk zijn voor het doel van het personeelsdossier. Medische gegevens mag je in elk geval niet opnemen in het personeelsdossier. Neem dus geen gegevens op over de aard en de oorzaak van de ziekte van werknemers.
Lees meer over de AVG en zieke werknemers.
Verzuimregistratie mag wel
Het is wel toegestaan om op te nemen hoe vaak en hoe lang iemand ziek is, of om verzuimoverzichten bij te houden. Dit is namelijk noodzakelijk voor de loondoorbetaling bij ziekte. Je kunt het daarnaast goed gebruiken om verzuim in de gaten te houden en te verminderen.
Lees meer over slimme verzuimregistratie in het MKB.
Test jezelf en je bedrijf. Beantwoord tien vragen met ja of nee en zie direct of je klaar bent voor (meer) personeel.Klaar voor (meer) personeel?
Stap 3. Maak het personeelsdossier aan
Een personeelsdossier bestaat uit meerdere onderdelen. Het individuele personeelsdossier bevat onder meer de persoonlijke gegevens van werknemers, zoals de naam, adresgegevens, datum van indiensttreding en betaalgegevens voor de loonbetaling.
In het collectieve personeelsdossier staan algemene gegevens van alle werknemers, waaronder ziek- en hersteldmeldingen. De meeste bedrijven gebruiken een digitaal systeem voor personeelsadministratie, waarin ook een personeelsdossier aangemaakt kan worden.
Er zijn online heel wat aanbieders van software voor personeelsadministratie. Maak een vergelijking op basis van je eigen wensen en behoeften. Let daarbij niet alleen op de prijs, maar vooral ook op de extra mogelijkheden en koppelingen tussen systemen.
Koppeling vakantie- en verlofregistratie
Gebruik bijvoorbeeld een systeem waarin ook vakantie- en verlofregistratie mogelijk is. Dan heb je één centrale plek om de aanwezigheid van je personeel bij te houden. Dat is wel zo handig. Zo kun je in een oogopslag zien welke werknemers ziek zijn, op vakantie zijn of verlof hebben.
Kijk of je de administratie ook kunt koppelen aan je financiële administratie. Worden lonen en loonstrookjes automatisch aangepast na 52 weken verzuim? Vraag en zoek naar de mogelijkheden en richt je personeelsadministratie zo slim mogelijk in. Dat bespaart je een hoop tijd en het verkleint de kans op dure fouten.
Stap 4. Zorg voor voldoende beveiliging
Een personeelsdossier bevat privacygevoelige gegevens. Als die op straat komen te liggen, kan dit leiden tot misbruik van die gegevens.
Je moet daarom passende maatregelen nemen om de privacy van je werknemers te beschermen. Dit doe je onder meer door de toegang tot het personeelsdossier te beperken, bijvoorbeeld tot de direct leidinggevende of afdeling personeelszaken. Zij hebben een geheimhoudingsplicht.
Zijn je personeelsdossiers online te raadplegen? Pas dan op voor datalekken naar buiten en zorg voor een afdoende digitale beveiliging.
Voorkom cybercrime
Beveilig je dossiers tegen cybercriminaliteit. Bekijk 4 tips voor het MKB.
Stap 5. Informeer werknemers over het personeelsdossier
Werknemers moet je informeren over welke gegevens je gebruikt en met welk doel. Dat doe je vóór het moment waarop je hun gegevens ontvangt.
Ook ben je verplicht om informatie te geven over je identiteit (naam en adres van de organisatie) en of je de gegevens aan andere organisaties verstrekt. Zo moet je het aan werknemers laten weten als je hun gegevens doorgeeft aan een arbodienst.
Stap 6. Blijf het personeelsdossier consequent vullen
Volgens de wet ben je als werkgever verantwoordelijk voor de juistheid en nauwkeurigheid van het personeelsdossier. Zorg er daarom voor dat de gegevens in het personeelsdossier altijd actueel zijn.
Denk aan bijgewerkte functieprofielen, verslagen van functioneringsgesprekken en beoordelingsgesprekken of gegevens die betrekking hebben op gevolgde cursussen en opleidingen.
Stap 7. Voldoe aan de eisen van de Wet werk en zekerheid
Met een up-to-date personeelsdossier sta je ook sterk bij het ontslag van een werknemer. De Wet werk en zekerheid (Wwz) vereist namelijk dat je een ontslagdossier kunt overleggen, als je iemand wilt ontslaan.
Het personeelsdossier vormt hiervoor de basis. De rechter beoordeelt de gegevens over het functioneren van een werknemer, maar kijkt ook of je hebt voldaan aan de scholingsplicht van de Wwz. Neem informatie hierover dus ook op in het personeelsdossier.
Stap 8. Geef de mogelijkheid tot inzage en correctie
Werknemers mogen vragen om inzage in de gegevens die je van hen hebt vastgelegd. Zij hoeven geen reden te geven voor hun verzoek.
Daarnaast kunnen zij om een correctie vragen als persoonsgegevens:
- feitelijk onjuist zijn
- onvolledig zijn of niet ter zake doen voor het doel waarvoor ze zijn verzameld
- op een andere manier in strijd met een wet worden gebruikt
Volgens de AP is dit recht niet bedoeld voor het corrigeren van professionele indrukken, meningen en conclusies waarmee iemand het niet eens is, voor zover deze ter zake doen.
Wel mag een werknemer verwachten dat je in ieder geval zijn schriftelijke mening toevoegt aan het personeelsdossier. Dat is bijvoorbeeld relevant bij onenigheid over een ingevuld formulier functioneringsgesprek of beoordelingsformulier.
Stap 9. Schoon het personeelsdossier op
Na verloop van tijd kan het personeelsdossier vervuild raken. In dat geval moet je met de bezem door het personeelsdossier. Houd daarbij rekening met verschillende bewaartermijnen.
- Zo bewaar je de adresgegevens van iemand die niet meer bij je werkt in de regel niet langer dan twee jaar.
- Daarnaast bewaar je gegevens voor de loonheffingen tot vijf jaar nadat iemand uit dienst is.
Wetten personeelsdossier
Bij personeelsdossiers heb je te maken met een groot aantal wettelijke verplichtingen. Als je wilt weten wat in jouw specifieke situatie toegestaan is, kun je gebruikmaken van de website van de AP. Daarin vind je praktische aanwijzingen voor het verwerken van persoonsgegevens.
Samen met personeel werk je aan de groei van je bedrijf. Wil je weten wat daarbij in de weg kan staan? Met een adviseur breng je dit in kaart.Groeien met personeel
Vragen over personeelsdossier
- Wat is een personeelsdossier?
In een personeelsdossier bewaar je de nodige gegevens van je werknemers. Denk aan basisgegevens die nodig zijn voor de loonbetaling, maar ook verslagen van functioneringsgesprekken en beoordelingsgesprekken. Je mag alleen gegevens vastleggen die noodzakelijk zijn voor het doel van het personeelsdossier. Medische gegevens mag je in elk geval niet opnemen in het personeelsdossier.
- Waar moet je op letten bij personeel aannemen?
Voordat je werknemers in dienst neemt is het nuttig je te verdiepen in het arbeidsrecht. Als werkgever wil je goed voor je personeel zorgen. Je moet daarbij voldoen aan de eisen van goed werkgeverschap. Volg de juiste stappen in de sollicitatieprocedure en geef je werknemers waar ze recht op hebben.
- Hoe neem je personeel aan?
Als je een of meerdere werknemers in dienst wil nemen doorloop je een aantal stappen. Je begint met het zoeken naar een geschikte werknemer: de werving. Daarna volgt de selectie: je zoekt kandidaten uit voor sollicitatiegesprekken. Als je eenmaal een goede kandidaat hebt gekozen, ga je de arbeidsvoorwaarden bespreken. De uitkomst leg je vast in een arbeidsovereenkomst. Na ondertekening van de overeenkomst heb je een nieuwe werknemer in dienst.
- Wat kost een werknemer in 2024?
Goede werknemers zijn kostbaar voor jou als ondernemer. Met een goed team van gemotiveerd personeel kun je je onderneming laten groeien. In het whitepaper Wat kost personeel? helpen we je die balans op te maken en krijg je een overzicht van de kosten per werknemer in 2024.
- Welke verplichte personeelskosten zijn er?
Ieder bedrijf in Nederland is verplicht zijn werknemers loon te betalen en een jaarlijkse vakantietoeslag. Ook betaal je een aantal loonheffingen. Dit zijn verplichte personeelskosten.
- Welke verzekeringen voor personeel heb je nodig?
Als je werknemers in dienst neemt is het slim een aantal verzekeringen af te sluiten. Je hebt bijvoorbeeld een verzuimverzekering nodig om je werknemers door te betalen als ze ziek zijn. Ook een ongevallenverzekering, aansprakelijkheidsverzekering en nabestaandenverzekering zijn nuttig. Bekijk de top 5 personeelsverzekeringen.