Horecapersoneel in dienst nemen, 5 vragen

22 november 2018
horecawerknemer in dienst werven zoeken aannemen

Horecapersoneel werven en aannemen vergt een goede voorbereiding. Hoe kom je nu aan de juiste werknemer voor jouw horecabedrijf? Vijf prangende vragen en antwoorden.

horecawerknemer in dienst werven zoeken aannemen

1. Ben jij klaar voor nieuw horecapersoneel?

Kijk niet direct naar een ander. Kijk eerst naar jezelf en je horecabedrijf. Ben jij wel toe aan nieuw horecapersoneel? Direct iemand aannemen als het een paar avonden druk is geweest, is niet slim.

Heb je structureel genoeg werk? Kun je een nieuwe werknemer iedere maand betalen? Levert het genoeg extra omzet op? En, niet onbelangrijk, heb jij de tijd en talenten om personeel te managen en motiveren?

Bereken de personeelskosten in de horeca

Voor je personeel gaat werven, is het slim om de personeelskosten te berekenen. In het gratis whitepaper Wat kost personeel in de horeca? krijg je een overzicht van alle kostenposten. 

Maar hoe weet je nu of je genoeg omzet draait om een nieuwe werknemer aan te nemen? Er zijn twee slimme berekeningen die jou kunnen helpen die knoop door te hakken. Kijk eerst naar je arbeidskostenpercentage en bereken daarna de arbeidskosten per gerecht. In het artikel Arbeidskosten per gerecht berekenen lees je hoe je beide berekeningen maakt.

Denk na over de juiste contractvorm

Welke opties heb je eigenlijk? Kies je voor een vast contract of een flexibel contract? Met flexwerkers kun je snel inspringen op wisselende omstandigheden, maar een nadeel is dat zij vaak minder betrokken zijn bij je horecazaak. Je hebt grofweg de keuze uit de volgende contracten:

Verdiep je goed in de regels en houd rekening met eventuele valkuilen. Zo biedt een nulurencontract flexibiliteit, maar als je het verkeerd aanpakt kan dit contract automatisch overgaan in een vaste arbeidsovereenkomst.

Tip

Test nu of jij al klaar bent voor nieuw horecapersoneel? Doe de checklist en ontvang een persoonlijk rapport met praktische tips.

2. Heb je al een functieprofiel?

Zodra je klaar bent voor het werven van nieuw horecapersoneel, kun je gaan bepalen naar wie je op zoek gaat. Een functieprofiel maken is daarbij een handig hulpmiddel. Het is de basis voor je zoektocht.

Klaar voor nieuw horecapersoneel?

Vul de horecachecklist in en ontdek hoe jij ervoor staat. Na afloop ontvang je een persoonlijk rapport met tips.

Start de checklist

Een functieprofiel wordt ook wel een functieomschrijving genoemd. Je beschrijft kort de inhoud van een functie en de functie-eisen. Je geeft zo duidelijk mogelijk aan wat je van je toekomstige werknemer verwacht.

Welke rol of positie gaat de nieuwe werknemer krijgen in je bedrijf? Komt hij in de keuken te werken of in de bediening? Gaat hij leidinggeven of niet? Denk op basis hiervan goed na over de juiste functienaam. Die is namelijk cruciaal bij je werving.

Tip

Gebruik het Register Referentiefuncties Horeca voor het bepalen van een gangbare functienaam en het maken van een passende functieomschrijving.

3. Waar kun je horecapersoneel vinden?

Maar hoe ga je nu de juiste kok, ober, gastvrouw of bedrijfsleider vinden? Er zijn genoeg manieren om personeel te werven. In de horeca is er in veel steden sprake van een personeelstekort. Wed daarom niet op één paard, maar benut meerdere kanalen voor werving.

  • Netwerk
    De meeste ondernemers in de horeca komen ‘via-via’ aan hun personeel. Een sterk netwerk is heel belangrijk. Durf dit netwerk dan ook in te zetten bij de werving. Zodra je op zoek bent naar nieuwe werknemers, vertel dit dan aan je huidige personeel, leveranciers en andere relaties. 
  • Bordje voor de ruit
    Nog zo'n 'ouderwetse' methode die nog steeds werkt in de horeca is het plaatsen van een bordje of papiertje voor de ruit met de tekst 'personeel gezocht'. Wijs klanten ook op die tekst en vraag of zij iemand kennen.
  • Social media
    Veel moderne horecabedrijven werven via social media. Met name Facebook en LinkedIn blijken nuttig in de horeca. 

  • Benader scholen
    Je kunt ook bij scholen met een horeca-opleiding informeren naar stagekrachten of afgestudeerde koks.

Meer opties?

Lees het artikel Personeel werven in de horeca, 10 tips. Benut ook de aanraders van horeca-expert Petra Venekamp in haar artikel Hoe vind je nu nog medewerkers in de horeca?

Tip

Bekijk de video hieronder waarin vier ondernemers hun ervaring delen met het zoeken van personeel in de horeca.

4. Hoe verloopt de sollicitatieprocedure?

Als je meerdere reacties krijgt op je uitstaande vacature, ga je een selectie maken van de beste kandidaten. Je gaat de sollicitatiebrief en het cv per kandidaat beoordelen. Je kunt eventueel nog een referentiecheck uitvoeren om te achterhalen of de persoon een goede reputatie heeft bij voorgaande werkgevers.

Via uitgebreide screening kun je nog meer te weten over een kandidaat. Je controleert dan of de identiteit van een sollicitant wel klopt, of hij echt de juiste diploma's heeft en bijvoorbeeld geen strafblad heeft. Lees hierover het artikel Screening van personeel, zo werkt het.

Na de selectie nodig je de beste kandidaten uit voor een of meerdere sollicitatiegesprekken. Gebruik bijvoorbeeld deze 7 vragen tijdens ieder sollicitatiegesprek. Na afloop van de gesprekken ga je de kandidaten beoordelen. Bekijk met name of de persoon voldoet aan het eerder opgestelde functieprofiel.

Tip

Je kunt een kandidaat ook een dag stage laten lopen om te kijken of hij echt geschikt is voor de functie.

5. Hoe leg je horecapersoneel vast?

Nodig de beste kandidaat uit voor een gesprek over de arbeidsvoorwaarden. Bereid je hier goed op voor. Bepaal vooraf wat een passend salaris is voor de functie en welke primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden je kunt bieden.

Let op

Zorg dat je voldoet aan de vereisten in de horeca-cao. Zo moet je per functiegroep rekening houden met een bepaald minimumloon, regels voor werktijden, het aantal vakantiedagen en het uitbetalen van vakantiegeld.

In de horeca wordt vaak gewerkt op basis van uurloon. Natuurlijk mag je altijd meer bieden dan het minimum dat in de cao staat. Daarnaast kun je allerlei extra afspraken maken met je werknemer (secundaire arbeidsvoorwaarden).

Zodra jij en je werknemer akkoord zijn met de arbeidsvoorwaarden kan er een arbeidscontract worden gemaakt. Je hebt de contractvorm waarschijnlijk vooraf al gekozen (zie vraag 1). Zorg dat het contract aan de wettelijke eisen voldoet. Laat het bij voorkeur controleren door een jurist of adviseur met juridische kennis.

Als het contract af is, kan er getekend worden. Na een krabbel van jou en de gekozen kandidaat is het officieel: je hebt er een nieuwe werknemer bij. Gefeliciteerd!

Zorg dat je een stabiel horecabedrijf neerzet, je risico's verkleint en klaar bent voor groei.

 

Zo blijft jouw horecazaak bestaan

22 november 2018

Elke week een update

Wil je nieuws, tips, handige informatie en inspiratie van ons ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief Ondernemen Met Personeel. Je ontvangt de nieuwsbrief daarna elke week gratis in je mailbox.

 

Ik wil graag gratis tips

* Je hoeft alleen maar je mailadres in te vullen

Ben jij klaar voor (meer) horecapersoneel?

X
Checklist horecapersoneel

Vul de horecachecklist in en je weet het binnen enkele minuten.

Start

Je ontvangt na afloop een persoonlijk rapport met tips.