Werkstress bij ondernemers, 3 tips

Door: Sheila Peeters - Expert bedrijfsmaatschappelijk werk

03 november 2017

Je hebt een eigen bedrijf en werkt keihard. De economie trekt aan en de business gaat goed. Maar toch lig je ’s nachts weleens wakker. Wat als…? Hoe nu verder met…? Tips van expert Sheila Peeters over omgaan met werkstress.

Oorzaken stress

Er zijn verschillende oorzaken van stress bij ondernemers met personeel. Soms heeft te maken met financiële onzekerheid of een hoge prestatiedruk. Maar een niet onbelangrijke stressor is ‘gedoe’ met personeel. Want als het niet goed gaat met je werknemers, komt er al snel een financieel component bij kijken. Wat als de werknemer zich ziek meldt? Dan moet je zijn loon doorbetalen. En wie neemt het werk over? Deze vragen kunnen je weleens slapeloze nachten bezorgen.

Voor een werknemer is ziekmelden een uitweg. Maar daardoor ontstaat voor jou als werkgever een probleem. Je hebt dan een enorme verantwoordelijkheid voor de gevolgen van zo’n ziekmelding, bijvoorbeeld tegenover klanten en de rest van je personeel. Dat kan erg onrechtvaardig voelen, wat kan leiden tot meer stress voor jou als ondernemer.

Help! Wie luistert er naar mij?

Wat de oorzaak van je eigen stress ook is, het is altijd goed om erover te praten. Bijvoorbeeld met een bedrijfsmaatschappelijk werker. Wat kan een bedrijfsmaatschappelijk werker doen in zo’n situatie? In eerste instantie luisteren. Als ondernemer moet je ook gehoord worden. Samen bespreken jullie wat voor gevolgen de ziekmelding heeft op jou als persoon. Maar ook hoe je de stress op kunt lossen of in de toekomst kunt voorkomen.

Communicatie is het sleutelwoord. Niet alleen in de situatie waarbij de werkstress zo hoog is opgelopen dat het werk eronder lijdt. Ook daarvoor. Als er iemand uitvalt, is er ineens een noodzaak om stil te staan en met elkaar te praten. Die lijkt er van tevoren niet te zijn, maar in veel gevallen was er al wel een noodzaak. Het is belangrijk om oren en ogen open te houden en vroegtijdig met elkaar in gesprek te gaan. Bijvoorbeeld door een regelmatig werkoverleg.

Bedrijfsmaatschappelijk werk

Durf ook dingen te bespreken die ongemakkelijk zijn. Wacht niet totdat iemand bijna uitvalt. Als je weet dat communicatie niet jouw sterke punt is, haal er dan iemand bij. Iemand uit het bedrijf die een goede luisteraar is. Of schakel een bedrijfsmaatschappelijk werker in. Die kan verbinden en heeft oog voor eventuele tegenstelde belangen.

Zo zorg je goed voor jezelf en je mensen. Daarnaast krijg je een betere balans in het geven en nemen binnen je bedrijf. Je hebt ongetwijfeld een enorme drive voor je business. Dit brengt jou verder en geeft je een buffer als het niet goed gaat. Zo geldt het ook voor de werknemers binnen je bedrijf. Als zij in hun kracht staan, zullen ze floreren in hun werk. En gezonde werknemers zorgen voor een gezond bedrijf, zonder te hoog opgelopen werkstress.

Tip

Meer weten over het aanpakken van werkstress? Kijk op ArboNed/werkstress. En bekijk hieronder een samenvatting van het webinar ‘Omgaan met werkstress, energiek aan het werk’. 

Over Sheila Peeters

Sheila Peeters

Sheila Peeters is bedrijfsmaatschappelijk werker en vertrouwenspersoon bij ArboNed. Ze coacht bedrijven en werknemers en is expert op het gebied van de psychosociale arbeidsbelasting.

03 november 2017
Je kunt alleen reageren als je cookies niet hebt geweigerd. Op deze pagina lees je meer over cookies. Zet cookies aan.

Elke week een update

Wil je nieuws, tips, handige informatie en inspiratie van ons ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief Ondernemen Met Personeel. Je ontvangt de nieuwsbrief daarna elke week gratis in je mailbox.

Ben jij klaar voor (meer) personeel?

X

Vul de checklist in en je weet het binnen enkele minuten.

Start

Je ontvangt na afloop een persoonlijk rapport met tips.