Als werkgever ben je verantwoordelijk voor de veiligheid en gezondheid van je personeel. Dat betekent dat je ook werkstress zo veel mogelijk moet tegengaan. Maar dat is niet altijd eenvoudig, omdat de signalen soms moeilijk zichtbaar zijn. Ook vinden veel werknemers het lastig om dit aan te kaarten.
Door als ondernemer alert te zijn op de mogelijke signalen van werkstress, kun je dit sneller herkennen. Gebruik daarvoor ook de extra oren en ogen van een ondernemingsraad of personeelsvertegenwoordiging. Daardoor weet je nog beter wat er onder je personeel leeft en pik je signalen eerder op.
Signalen van werkstress
1. Andere houding
Medewerkers die gebukt gaan onder werkstress, nemen vaak een andere houding aan dan je van ze gewend bent. Zo kan een te hoge belasting leiden tot een verminderde betrokkenheid. Daardoor maken ze bijvoorbeeld een vermoeide indruk, komen ze vaak te laat of laten ze zich cynisch uit over hun werk.
2. Slechte werksfeer
Heerst bij jou een slechte werksfeer? Dan hebben je medewerkers misschien te veel werk op hun bord liggen. Ze zijn dan minder snel bereid om collega’s uit de brand te helpen, waardoor wrijving kan ontstaan. Ook is het mogelijk dat ze sneller geïrriteerd raken, wat kan leiden tot arbeidsconflicten.
3. Hoog ziekteverzuim
Ziekteverzuim kan ook een signaal zijn. Werkstress kan je namelijk behoorlijk ziek maken. Dit leidt soms tot langdurige ziekte of arbeidsongeschiktheid. Het is daarom verstandig om de verzuimcijfers van je bedrijf goed in de gaten te houden. Let bijvoorbeeld op werknemers die lang of vaak verzuimen.
4. Lagere productiviteit
Werkstress kan er ook toe leiden dat je medewerkers op de rem trappen. Daardoor daalt de productiviteit in je organisatie. Door het lagere tempo kunnen onder meer problemen ontstaan met deadlines. Ook slaan ze wellicht pauzes over of gaan ze structureel overwerken om de schade in te halen.
5. Concentratieproblemen
Werknemers met concentratieproblemen kunnen zich moeilijk focussen en zijn daardoor snel afgeleid. De problemen kunnen hun oorzaak vinden in stress op het werk, maar soms ook te maken hebben met een stressvolle gebeurtenis in de privésfeer. Bijvoorbeeld doordat ze rouwen om het verlies van een dierbare.
6. Veel fouten
Iedere werknemer laat wel eens een steekje vallen. Maar als dit vaker gebeurt, kan dit duiden op werkstress. Let bijvoorbeeld op klachten van collega’s en klanten, of een tegenvallende klantgerichtheid. Als de kwaliteit van het werk achteruitgaat door werkstress, moet je samen met je werknemer op zoek gaan naar oplossingen.
Tip
Heb je een ziekteverzuimverzekering gesloten met een aanvullend pakket voor preventie? Dan kan je verzekeraar wellicht ondersteuning bieden op het gebied van werkstress. Bijvoorbeeld met cursussen omgaan met werkstress of een vitaliteitscheck waarmee je dit kunt meten.
Bron: ArboNed / TNO