In 5 stappen winkelpersoneel aannemen

19 februari 2019
Winkelpersoneel aannemen detailhandel retail personeel

Je hebt een eigen winkel en wilt personeel aannemen. Prima plan, maar hoe vind je werknemers die hart hebben voor jouw zaak? Dit stappenplan helpt je bij het aannemen van de juiste winkelmedewerkers.

Winkelpersoneel aannemen detailhandel retail personeel

1. Heb ik echt personeel nodig?

Toegegeven, de detailhandel kampt met een tekort aan goede werknemers. Steeds meer winkels zijn onderbemand. Misschien geldt dat ook voor jouw zaak en overweeg je nieuw personeel aan te trekken.

Maar voordat je die stap neemt, is het goed om je af te vragen of er geen andere oplossing is voor je personeelstekort. Je kunt ook heel wat bereiken door het behouden, benutten en motiveren van je huidige team. Wie weet is er al een wereld te winnen met het maken van een goed uitgebalanceerd werkrooster.

Stel jezelf daarom eerst de volgende vragen:

  • Is vast personeel de beste optie voor mijn bedrijf?
  • Heb ik structureel genoeg werk voor personeel?
  • Heb ik genoeg geld voor personeel?
  • Levert personeel mij genoeg extra omzet en winst op?
  • Kan ik personeel managen en motiveren?

Bereken de kosten van winkelpersoneel

Neig je toch naar het aannemen van nieuwe werknemers, dan is een heldere kosten-batenanalyse van cruciaal belang. Die kun je pas maken als je precies weet hoe duur winkelpersoneel is.

Behalve met loonkosten moet je rekening houden met tal van extra uitgaven. Denk aan de kosten van de sollicitatieprocedure, aanvullende kosten voor bijvoorbeeld een dertiende maand en verzekeringen.

Kies de juiste contractvorm

Bekijk ook verschillende contractvormen. Kies je voor een vast of flexibel contract? Met flexwerkers kun je snel inspringen op wisselende omstandigheden, maar een nadeel is dat zij vaak minder betrokken zijn bij je winkel.

Je hebt grofweg de keuze uit de volgende contracten:

Verdiep je goed in de regels en houd rekening met eventuele valkuilen. Zo biedt een nulurencontract flexibiliteit, maar als je het verkeerd aanpakt kan dit contract automatisch overgaan in een vaste arbeidsovereenkomst.

Tip

Test nu of jij al klaar bent voor nieuw personeel. Beantwoord 10 vragen en ontvang een persoonlijk rapport.

2. Heb ik al een functieprofiel?

Weet je zeker dat nieuw personeel aannemen voor jou de juiste oplossing is? Dan kun je gaan bepalen aan welke eisen je nieuwe werknemers moeten voldoen. Een handig hulpmiddel hierbij is het functieprofiel.

Een functieprofiel wordt ook wel een functieomschrijving genoemd. Je beschrijft kort de inhoud van een functie en de functie-eisen. Je geeft zo duidelijk mogelijk aan wat je van je toekomstige werknemer verwacht.

Je winkel sluiten door schade?

Een storing in je webshop kan omzetverlies betekenen. Beperk dit soort risico's met een verzekeringspakket op maat voor de detailhandel.

Dit kun je doen

Welke rol of positie krijgt je nieuwe winkelmedewerker? Is het een filiaalmanager, een allround verkoopspecialist of een caissière? Moet het een ervaren kracht zijn of een starter op de arbeidsmarkt? Mbo’er of hbo’er? Gaat de nieuwe medewerker leidinggeven of niet? Denk op basis hiervan goed na over de juiste functienaam. Die is namelijk cruciaal bij je werving.

Tip

Valt jouw bedrijf onder een van de cao’s in de detailhandel? Gebruik dan de functienamen uit de cao voor jouw bedrijf.

3. Waar vind ik goed winkelpersoneel?

Hoe krijg je voor elkaar dat je toch die ene geschikte verkoopmedewerker vindt, die ervaren professional die je zo hard nodig hebt om je winkel beter te laten draaien? Vijf belangrijke opties voor het werven van winkelpersoneel:

  • Online zoeken en vinden

Mensen die een baan zoeken, kijken eerst op internet. Zorg dus dat je vacature online gevonden wordt. Er zijn heel veel online vacaturebanken en jobboards. De grootste is Indeed, waar je gratis je vacature kunt aanmelden. Ook zijn er veel vakgerichte jobboards, zoals Detailhandelbanen.nl en Winkelvacature Online.nl. Denk goed na over hoe je kunt opvallen in het grote aanbod van vacatures.

  • Netwerk

Veel ondernemers in de detailhandel komen ‘via-via’ aan hun personeel. Een sterk netwerk is dan ook heel belangrijk. Zet dit in bij de werving. Benut daarbij ook referral recruitment, het werven via je eigen personeel. Vertel je huidige werknemers, maar ook leveranciers en andere relaties, dat je nieuwe winkelmedewerkers zoekt.

  • Bordje voor de ruit

Een ‘ouderwetse’ methode die het altijd goed doet in het winkelwezen is het plaatsen van een bordje of papiertje achter de ruit met de tekst ‘personeel gezocht’. Wijs klanten ook op die tekst en vraag of zij iemand kennen.

  • Social media

Veel moderne detailhandelsbedrijven werven via social media. LinkedIn, Twitter en Facebook lenen zich uitstekend om vacatures bij potentiële kandidaten onder de aandacht te brengen. Het is bovendien een stuk goedkoper dan een dure personeelsadvertentie.

  • Benader scholen

Je kunt ook bij scholen met een detailhandelsopleiding informeren naar stagekrachten of afgestudeerde verkoopmedewerkers.

Meer opties?

Benut ook de waardevolle adviezen van andere winkeliers, zoals Melanie Wiggers en Sanneke Oskam, over het aannemen van nieuw personeel.

4. Hoe pak ik de sollicitatieprocedure het beste aan?

Werf je via diverse kanalen, dan is de kans groot dat je flink wat reacties krijgt. Welke stappen neem je vervolgens tijdens de sollicitatieprocedure?

Beoordeel eerst elke kandidaat op zijn sollicitatiebrief en cv en trek eventueel referenties na bij vorige werkgevers. Ook is het aan te bevelen de sollicitant op zijn betrouwbaarheid te screenen.

Kies niet direct de kandidaat met de beste papieren. Maak liever een selectie van vier of vijf sollicitanten die het meest geschikt lijken voor de functie. Nodig hen uit voor een gesprek.

Tijdens de gesprekken bepaal je of de kandidaten voldoen aan het aan het door jou opgestelde functieprofiel. Gebruik deze zeven vragen daarbij als leidraad.

Tip

Je kunt een kandidaat ook een dag stage laten lopen om te kijken of hij echt geschikt is voor de functie.

5. Wat zet ik in het arbeidscontract?

Heb je uit de groep sollicitanten een geschikte kandidaat gevonden? Dan is de volgende stap het opstellen van een arbeidscontract. Hoe gaat dat in zijn werk en wat zet je in het contract?

Eerst bespreek je samen met je werknemer de hoogte van het salaris. Valt je winkel onder een verplichte cao, dan moet het salaris aansluiten bij de cao-voorschriften. Zo moet je per functiegroep rekening houden met een bepaald minimumloon.

Ook werktijden, het aantal vakantiedagen en het vakantiegeld komen in dit gesprek aan bod. Verder kun je allerlei extra afspraken maken om je werknemer te belonen. Denk bijvoorbeeld aan een extra beloning na een goede prestatie.

Tip

Laat vooral zien dat je voldoet aan de richtlijnen van goed werkgeverschap.

Zijn je werknemer en jij het eens over de arbeidsvoorwaarden? Dan kun je een arbeidscontract opstellen. Zorg dat het contract aan de wettelijke eisen voldoet. Laat het bij voorkeur controleren door een jurist of adviseur met juridische kennis.

Als het contract af is, kan er getekend worden. Na een handtekening van jou en de gekozen kandidaat is het officieel: je hebt er een nieuwe werknemer bij. Gefeliciteerd!

Vul de checklist in en ontdek binnen enkele minuten hoe jij ervoor staat. Na afloop ontvang je een persoonlijk rapport met tips.

Doe de checklist

19 februari 2019

Elke week een update

Wil je nieuws, tips, handige informatie en inspiratie van ons ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief Ondernemen Met Personeel. Je ontvangt de nieuwsbrief daarna elke week gratis in je mailbox.

 

Ik wil graag gratis tips

* Je hoeft alleen maar je mailadres in te vullen

Advies over personeelsrisico's nodig?

X

Wil je weten waar je in jouw bedrijf op moet letten?
Vraag het aan een adviseur.

Plan afspraak