Hybride werken 2022
Hybride werken 2022

Hybride werken in 2022

564 Hybride werken is populair in het MKB. Wat is hybride werken precies? Waarom zou je het invoeren? Wat zijn de voordelen voor werkgevers? En hoe ga je het regelen in 2022? Bekijk een uitleg en 7 tips voor werkgevers.

Betekenis hybride werken

Wat is de betekenis van hybride werken? Hybride werken is een fenomeen waarbij thuiswerken wordt afgewisseld met werken op kantoor of op andere locaties. Steeds meer Nederlanders willen hybride werken.

Hoewel hybride werken veel vrijheid geeft, is het niet ongrijpbaar. Je kunt duidelijke afspraken maken met je werknemers over werklocaties, werktijden en bereikbaarheid. Zo blijf je als werkgever 'in control' en zijn de verwachtingen helder voor je medewerkers.

Waarom hybride werken?

Hybride werken heeft voordelen voor werkgevers en werknemers. Daarnaast verwachten steeds meer werknemers dat zij hybride kunnen werken. Uit onderzoek van I&O Research blijkt dat:

  • 56% van de Nederlanders hybride wil werken (een paar dagen thuis en een paar dagen op locatie);
  • 41% in de toekomst minder vaak of helemaal niet meer wil reizen;
  • veel werknemers vrijheid willen bij de keuze voor thuiswerken of werken op locatie;
  • werknemers wel behoefte hebben aan globale richtlijnen voor hybride werken.

56% van werkend Nederland wil hybride werken.

Maar waarom zou je hier als werkgever aan beginnen? Goede redenen voor hybride werken zijn onder meer:

  • Een betere werk-privébalansHybride werken 2022
    Hoewel grenzen bewaakt moeten worden, vinden veel werknemers het fijn om sneller te kunnen switchen tussen werk- en privétaken. Zo is er meer tijd voor de kinderen, sporten en andere privézaken. Je bent nou eenmaal sneller thuis.
  • Efficiënter werken
    Veel werknemers die thuiswerken hebben ervaren dat ze meer gedaan krijgen in minder tijd. Ze kunnen langer geconcentreerd werken en dat heeft veel voordelen. Als je dit in juiste banen kunt leiden, zal het de prestaties van je bedrijf een flinke boost geven.
  • Goed werkgeverschap
    Als je gehoor geeft aan de wensen van je werknemers om hybride te werken, laat je zien dat je een goede werkgever bent. Goed werkgeverschap is heel belangrijk om werknemers langer te behouden en nieuw talent aan te trekken. Het kan zelfs een oplossing zijn voor je personeels­tekort.
  • Geld besparen
    Met hybride werken kun je ook besparen op personeels­kosten. Uit onderzoek blijkt dat je per saldo minder geld kwijt bent aan het vergoeden van thuiswerken dan aan reiskostenvergoedingen. Tel uit je winst!

Grip op je personeels­kosten

Hoe kun je nog meer besparen op de kosten van personeel? Lees een gratis whitepaper met alle personeels­kosten op een rij en 5 tips om slim te besparen.

Veilige werkomgeving personeel

Veilige werkomgeving

Wil je werknemers een veilige werkomgeving bieden en aan de eisen van Arbowet, brandweer, gemeente en verzekeraar voldoen? Regel dan een preventie­abonnement.

Hebben werknemers recht op hybride werken?

Werknemers hebben in veel gevallen recht op hybride werken. Volgens de Wet flexibel werken (WFW) mogen werknemers die een halfjaar (26 weken) in dienst zijn een verzoek indienen om hun werklocatie aan te passen.

Je werknemers kunnen dit bijvoorbeeld doen als zij (deels) thuis willen werken. Je mag een verzoek voor thuiswerken alleen afwijzen als je daar een zwaarwegende reden voor hebt. Bijvoorbeeld als het niet mogelijk is voor het type werk dat gedaan moet worden of er een minimale bezetting op de werkvloer nodig is.

Afweging hybride werken

Twijfel jij nog om hybride werken in te voeren binnen je bedrijf? Waar moet je rekening mee houden als je jouw personeel structureel laat thuiswerken? Bekijk 6 aandachtspunten voor werkgevers.

Ben je bereid de stap te wagen of ben je al begonnen aan hybride werken? Zorg dan dat je de zaken goed geregeld hebt om er het beste van te maken. Benut het stappenplan hieronder.

7 stappen voor hybride werken in 2022

Hybride werken kun je niet zomaar op z'n beloop laten. Wat is er voor nodig om in 2022 thuiswerk en kantoorwerk succesvol te combineren? Volg deze 7 stappen:

  1. Laat je werknemers meedenken

    Hybride werken komt vaak voort uit de wens van je werknemer. Als werkgever probeer je rekening te houden met de wensen van je mensen.

    Natuurlijk moet dit wel mogelijk zijn. Je kunt misschien niet alle werknemers tevreden stellen. Probeer het in ieder geval in goed overleg te doen. Vraag je werknemers naar slimme oplossingen. Dat stimuleert ze om mee te denken en is vaak heel nuttig voor een betere bedrijfsvoering.
  2. Zorg voor een ergonomische thuiswerkplek

    Volgens de Arbowet moet je als werkgever elke arbeidsplaats betrekken in je arbobeleid. Ook de thuiswerkplek.

    Je moet (laten) checken of de thuiswerkplek ergonomisch is ingericht. Denk onder meer aan een bureau en bureaustoel op de juiste hoogte.

    Als werkgever kun je de nodige werkmiddelen voor thuiswerken aanschaffen of vergoeden. Dit kun je grotendeels belastingvrij doen binnen de werkkostenregeling (WKR). Ook moet je werknemers voorlichting geven over de risico’s van thuiswerken.
  3. Maak duidelijke afspraken

    Om misverstanden en potentiële arbeidsconflicten te voorkomen, moet je duidelijke afspraken maken over hybride werken. Dat is ook belangrijk voor je werknemers.

    Geef bijvoorbeeld aan wat de verwachtingen zijn qua bereikbaarheid en in welke gevallen werknemers op kantoor moeten zijn. Leg alle afspraken vast in een thuiswerkovereenkomst en laat je werknemers tekenen voor akkoord.
  4. Regel de juiste communicatiemiddelen

    Natuurlijk moeten je werknemers hun werk goed kunnen doen. Daar horen in ieder geval bepaalde communicatiemiddelen bij. Denk aan een smartphone en/of laptop van de zaak.

    Misschien gebruik je al een systeem voor videobellen of videoconferencing, zoals FaceTime, Skype, Zoom, Microsoft Teams of Google Meet. Je kunt dit soort tools prima inzetten voor hybride werken.

    Zorg dat je werknemers regelmatig videobellen. Videobellen heeft de voorkeur boven gewoon bellen, omdat je dan beter de emoties kunt waarnemen. Je kunt ook makkelijker documenten en presentaties met elkaar bekijken en bespreken.
  5. Zorg voor regelmatige afstemming

    Een van de meest gehoorde klachten van mensen die veel thuiswerken, is het gebrek aan sociale contacten en een verlies van verbondenheid. Wat kun je daartegen doen?

    Als leidinggevende kun je een belangrijkste rol spelen, namelijk die van verbinder. Blijf verbonden via alle communicatiemiddelen die er zijn. Al bel je elke dag even kort met je werknemers, het draagt enorm bij aan het teamgevoel.

    Daarnaast is het belangrijk om regelmatig te vergaderen met je team, op afstand of op kantoor. Zorg voor een vaste structuur van werkoverleg binnen je bedrijf. Zo voorkom je dat iedereen op zijn eigen eilandje werkt.
  6. Benut de belastingvrije thuiswerkvergoeding in 2022

    Werknemers die thuiswerken maken vaak extra kosten. Bijvoorbeeld voor water en elektriciteit, verwarming, toiletpapier, koffie en thee. Hoe kun je dit compenseren?

    Vanaf 1 januari 2022 mag je werknemers die thuiswerken een onbelaste vergoeding geven van maximaal 2 euro per dag. Ook als werknemers maar een deel van de dag thuiswerken. Er zijn wel enkele regels aan verbonden. Lees meer over de thuiswerkvergoeding 2022.
  7. Blijf je werknemers motiveren

    Naast de dagelijkse gang van zaken, moet je ook de motivatie van je werknemers in het oog houden. Let er goed op of ze nog werkplezier hebben en probeer dat te stimuleren.

    Blijf ook regelmatig in gesprek over persoonlijke groei en ambitie. Je kunt prima een functioneringsgesprek via video doen. Vraag je werknemer hoe de hybride vorm van werken bevalt en wat jij kunt doen om het nog te verbeteren.

    Help werknemers ook hun grenzen te bewaken. Wees duidelijk over de verwachtingen, bijvoorbeeld over wanneer het werk erop zit. Met die aandacht en duidelijkheid kun je werknemers motiveren en hybride werken tot een succes maken.

     

Vragen over hybride werken

  • Wat zegt de Arbowet over hybride werken?Volgens de Arbowet moet je als werkgever elke arbeidsplaats betrekken in je arbobeleid. Ook de thuiswerkplek. Je moet bijvoorbeeld checken of de thuiswerkplek ergonomisch is ingericht. Hoe kun je hiervoor zorgen? Lees meer over thuiswerken en de Arbowet.
  • Wat is een thuiswerkovereenkomst?Een thuiswerkovereenkomst is een toevoeging op de arbeids­overeenkomst. Als je werknemer structureel thuis gaat werken leg je de onderlinge afspraken vast in een thuiswerkovereenkomst. Zowel jij als je werknemer moet tekenen voor akkoord. Dan is de overeenkomst rechtsgeldig.
  • Hoe hoog is de thuiswerkvergoeding in 2022?Vanaf 1 januari 2022 mag je werknemers die thuiswerken een onbelaste vergoeding geven van maximaal 2 euro per dag. Ook als werknemers een deel van een dag thuiswerken mag je ze 2 euro belastingvrij uitbetalen. Je mag natuurlijk ook meer geven, maar daar betaal je dan wel loonheffingen over.
  • Wanneer heeft personeel recht op hybride werken?Volgens de Wet flexibel werken (WFW) mogen werknemers die een halfjaar in dienst zijn een verzoek indienen om hun werklocatie aan te passen. Bijvoorbeeld als zij (deels) thuis willen werken. Je mag een verzoek voor thuiswerken alleen afwijzen als je daar een gewichtige reden voor hebt.

Personeel verzekeren ja of nee

Welke verzekeringen heb ik nodig?

Lees in ons gratis whitepaper tips van ondernemers, doe je eigen risico-checklist en ontdek de top 5 verzekeringen per branche.

Meest gelezen

Cao in het MKB, een overzicht per branche

26903 Bijna de helft van de ondernemers in het MKB werkt met een collectieve arbeids­overeenkomst (cao). Toch hebben nog veel ondernemers 'geen idee' of een cao van toepassing is.

Arbowet, 7 vragen en antwoorden

2688 De Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet) is een belangrijke wet voor ondernemers met personeel. Wat staat er in de Arbowet? Hoe pas je de regels toe?

Whitepapers en online tests