In dit artikel over hybride werken:
Betekenis hybride werken
Hybride werken is een fenomeen waarbij thuiswerken wordt afgewisseld met werken op kantoor of op andere locaties. Steeds meer Nederlanders willen hybride werken.
Hoewel hybride werken veel vrijheid geeft, is het niet ongrijpbaar. Je kunt duidelijke afspraken maken met je werknemers over werklocaties, werktijden en bereikbaarheid. Zo blijf je als werkgever 'in control' en zijn de verwachtingen helder voor je medewerkers.
Hybride werken inmiddels gewoon
Uit cijfers van het CBS blijkt dat het aantal uren dat thuis wordt gewerkt de afgelopen jaren iets is gedaald. In het derde kwartaal van 2022 werd gemiddeld nog 21,3 procent van alle gewerkte uren thuis gemaakt. In 2024 is dit afgenomen naar 19,4 procent.
Ook het aantal thuis gewerkte uren door mensen die (deels) thuiswerken daalde in de afgelopen jaren, van gemiddeld 16,7 uur per week in het derde kwartaal van 2022 naar 15,3 uur in hetzelfde kwartaal van 2024.
Hybride werken of op kantoor? Het beste van twee werelden
Hybride werken is dus voor veel werknemers én ondernemers inmiddels de norm. In Nederland werkt men gemiddeld 20% van de uren vanuit huis. Hybride werken zal, mits het mogelijk is in de functie, niet meer verdwijnen.
Maar hoe zorg je dat thuiswerken én op kantoor werken elkaar versterken? Zonder dat het ten koste gaat van productiviteit en het teamgevoel?
Duidelijke afspraken voorkomen onduidelijkheid, frustratie en ongelijke behandeling. Bovendien helpen ze bij het behouden van medewerkers én het voorkomen van verzuim door overbelasting.
5 tips voor succesvol hybride werken
- Leg afspraken vast, denk aan (vaste) thuiswerkdagen, de mate waarin thuis gewerkt mag worden, de bereikbaarheid en de werktijden.
- Zorg voor goede werkplekken, ook thuis. Investeer in een bureaustoel, scherm en verlichting. Als werkgever ben je ook verantwoordelijk voor de (ergnomosche ingerichte) thuiswerkplek.
- Plan verbindingsmomenten zoals teamlunches, maand- of kwartaalbijeenkomsten of een gezamenlijke start van de week.
- Bewaken van werk-privébalans. Stimuleer pauzes en schermvrije momenten.
- Stuur op resultaten, niet aanwezigheid. De focus moet liggen op de output in plaats van de uren of aanwezigheid.
Afwegingen van hybride werken invoeren of behouden
Er zijn meerdere redenen om hybride werken in te voeren of te behouden:
- Het kan je een concurrentievoordeel geven op de arbeidsmarkt. Het voorkomt in ieder geval een concurrentie-achterstand aangezien veel organisaties dit nu hebben ingevoerd.
- Het kan een kostenbesparing opleveren. Minder werkplekken nodig betekent mogelijk minder huur- en facilitaire kosten. Met hybride werken kun je ook besparen op personeelskosten. Uit onderzoek blijkt dat je per saldo minder geld kwijt bent aan het vergoeden van thuiswerken dan aan reiskostenvergoedingen. Tel uit je winst!
- Het geeft flexibiliteit in de bedrijfsvoering. Organisaties kunnen makkelijker inspelen op veranderingen, zoals nieuwe locaties, internationale samenwerking of crisissituaties.
- Een betere werk-privé balans en daardoor minder verzuim en verloop.
- Medewerkers ervaren vaak meer autonomie en vertrouwen bij hybride werken.
- Betere focus en daardoor wellicht een hogere productiviteit.
- Als je gehoor geeft aan de wensen van je werknemers om hybride te werken, laat je zien dat je een goede werkgever bent. Goed werkgeverschap is heel belangrijk om werknemers langer te behouden en nieuw talent aan te trekken. Het kan zelfs een oplossing zijn voor je personeelstekort.
Er zijn ook belangrijke aandachtspunten:
- Er is een risico op minder binding, minder teamgevoel. In sommige gevallen betekent werken op kantoor 1+1=3. Dat kan wegvallen bij veel vanuit huis werken.
- De werkgever moet zorgen voor een goede (arbo-verantwoorde) thuiswerkplek.
- Veiligheidsrisico’s. De internetverbinding en andere systemen moeten vanuit huis goed, veilig ingeregeld zijn.
- Er is een andere vorm van leidinggeven vereist.
- Een thuiswerkvergoeding is heel gebruikelijk, maar aan de andere kant hoeven er voor thuiswerkdagen geen reiskosten betaald te worden.
Waarom hybride werken?
Hybride werken heeft voordelen voor werkgevers en werknemers. Daarnaast verwachten steeds meer werknemers dat zij hybride kunnen werken.
Hybride werken kan de aantrekkelijkheid van je organisatie vergroten, kosten verlagen en medewerkers meer autonomie geven. Maar het vraagt ook om bewuste keuzes in beleid, techniek, cultuur en leiderschap. De sleutel is balans: benut de voordelen van beide werelden en voorkom dat de nadelen de overhand krijgen.
56% van werkend Nederland wil hybride werken.
Lees het gratis whitepaper met daarin de waarde van personeel, alle personeelskosten op een rij en 5 manieren om te besparen.Krijg grip op personeelskosten
Hebben werknemers recht op hybride werken?
Werknemers hebben in veel gevallen recht op hybride werken. Volgens de Wet flexibel werken (WFW) mogen werknemers die een halfjaar (26 weken) in dienst zijn een verzoek indienen om hun werklocatie aan te passen.
Je werknemers kunnen dit bijvoorbeeld doen als zij (deels) thuis willen werken. Je mag een verzoek voor thuiswerken alleen afwijzen als je daar een zwaarwegende reden voor hebt. Bijvoorbeeld als het niet mogelijk is voor het type werk dat gedaan moet worden of er een minimale bezetting op de werkvloer nodig is.
7 stappen voor hybride werken
Hybride werken kun je niet zomaar op z'n beloop laten. Wat is er voor nodig om in 2025 thuiswerk en kantoorwerk succesvol te combineren? Volg deze 7 stappen:
Laat je werknemers meedenken
Hybride werken komt vaak voort uit de wens van je werknemer. Als werkgever probeer je rekening te houden met de wensen van je mensen.
Natuurlijk moet dit wel mogelijk zijn. Je kunt misschien niet alle werknemers tevreden stellen. Probeer het in ieder geval in goed overleg te doen. Vraag je werknemers naar slimme oplossingen. Dat stimuleert ze om mee te denken en is vaak heel nuttig voor een betere bedrijfsvoering.Zorg voor een ergonomische thuiswerkplek
Volgens de Arbowet moet je als werkgever elke arbeidsplaats betrekken in je arbobeleid. Ook de thuiswerkplek.
Je moet (laten) checken of de thuiswerkplek ergonomisch is ingericht. Denk onder meer aan een bureau en bureaustoel op de juiste hoogte.
Als werkgever kun je de nodige werkmiddelen voor thuiswerken aanschaffen of vergoeden. Dit kun je grotendeels belastingvrij doen binnen de werkkostenregeling (WKR). Ook moet je werknemers voorlichting geven over de risico’s van thuiswerken.Maak duidelijke afspraken
Om misverstanden en potentiële arbeidsconflicten te voorkomen, moet je duidelijke afspraken maken over hybride werken. Dat is ook belangrijk voor je werknemers.
Geef bijvoorbeeld aan wat de verwachtingen zijn qua bereikbaarheid en in welke gevallen werknemers op kantoor moeten zijn. Leg alle afspraken vast in een thuiswerkovereenkomst en laat je werknemers tekenen voor akkoord.Regel de juiste communicatiemiddelen
Natuurlijk moeten je werknemers hun werk goed kunnen doen. Daar horen in ieder geval bepaalde communicatiemiddelen bij. Denk aan een smartphone en/of laptop van de zaak.
Misschien gebruik je al een systeem voor videobellen of videoconferencing, zoals FaceTime, Skype, Zoom, Microsoft Teams of Google Meet. Je kunt dit soort tools prima inzetten voor hybride werken.
Zorg dat je werknemers regelmatig videobellen. Videobellen heeft de voorkeur boven gewoon bellen, omdat je dan beter de emoties kunt waarnemen. Je kunt ook makkelijker documenten en presentaties met elkaar bekijken en bespreken.Zorg voor regelmatige afstemming
Een van de meest gehoorde klachten van mensen die veel thuiswerken, is het gebrek aan sociale contacten en een verlies van verbondenheid. Wat kun je daartegen doen?
Als leidinggevende kun je een belangrijkste rol spelen, namelijk die van verbinder. Blijf verbonden via alle communicatiemiddelen die er zijn. Al bel je elke dag even kort met je werknemers, het draagt enorm bij aan het teamgevoel.
Daarnaast is het belangrijk om regelmatig te vergaderen met je team, op afstand of op kantoor. Zorg voor een vaste structuur van werkoverleg binnen je bedrijf. Zo voorkom je dat iedereen op zijn eigen eilandje werkt.Benut de belastingvrije thuiswerkvergoeding in 2025
Werknemers die thuiswerken maken vaak extra kosten. Bijvoorbeeld voor water en elektriciteit, verwarming, toiletpapier, koffie en thee. Hoe kun je dit compenseren?
In 2025 mag je werknemers die thuiswerken een onbelaste vergoeding geven van maximaal 2,40 euro per dag. Ook als werknemers maar een deel van de dag thuiswerken. Er zijn wel enkele regels aan verbonden. Lees meer over de thuiswerkvergoeding 2025.
Wist je dit? In sommige gevallen mag je de thuiswerkvergoeding ook combineren met een onbelaste reiskostenvergoeding.Blijf je werknemers motiveren
Naast de dagelijkse gang van zaken, moet je ook de motivatie van je werknemers in het oog houden. Let er goed op of ze nog werkplezier hebben en probeer dat te stimuleren.
Blijf ook regelmatig in gesprek over persoonlijke groei en ambitie. Je kunt prima een functioneringsgesprek via video doen. Vraag je werknemer hoe de hybride vorm van werken bevalt en wat jij kunt doen om het nog te verbeteren.
Help werknemers ook hun grenzen te bewaken. Wees duidelijk over de verwachtingen, bijvoorbeeld over wanneer het werk erop zit. Met die aandacht en duidelijkheid kun je werknemers motiveren en hybride werken tot een succes maken.
Vragen over hybride werken
Wat zegt de Arbowet over hybride werken?
Volgens de Arbowet moet je als werkgever elke arbeidsplaats betrekken in je arbobeleid. Ook de thuiswerkplek. Je moet bijvoorbeeld checken of de thuiswerkplek ergonomisch is ingericht. Hoe kun je hiervoor zorgen? Lees meer over thuiswerken en de Arbowet.
Wat is een thuiswerkovereenkomst?
Een thuiswerkovereenkomst is een toevoeging op de arbeidsovereenkomst. Als je werknemer structureel thuis gaat werken leg je de onderlinge afspraken vast in een thuiswerkovereenkomst. Zowel jij als je werknemer moet tekenen voor akkoord. Dan is de overeenkomst rechtsgeldig.
Hoe hoog is de thuiswerkvergoeding in 2025?
In 2025 mag je werknemers die thuiswerken een onbelaste vergoeding geven van maximaal 2,40 euro per dag, per persoon. Ook als werknemers een deel van een dag thuiswerken mag je ze dat bedrag belastingvrij uitbetalen. Je mag natuurlijk ook meer geven, maar daar betaal je dan wel loonheffingen over.
Wanneer heeft personeel recht op hybride werken?
Volgens de Wet flexibel werken (WFW) mogen werknemers die een halfjaar in dienst zijn een verzoek indienen om hun werklocatie aan te passen. Bijvoorbeeld als zij (deels) thuis willen werken. Je mag een verzoek voor thuiswerken alleen afwijzen als je daar een gewichtige reden voor hebt.
Wil je werknemers een veilige werkomgeving bieden en aan de eisen van Arbowet, brandweer, gemeente en verzekeraar voldoen? Regel dan een preventieabonnement.Veilige werkomgeving