Personeel werven in de horeca, 10 tips

- bijgewerkt op 18 december 2017
Horecapersoneel gezocht

Goede medewerkers vinden in de horeca, hoe pak je dat aan? Deze tips laten zien hoe je gratis of tegen zeer lage kosten je vacatures onder de aandacht kunt brengen bij veelbelovend horecapersoneel.

Horecapersoneel gezocht

In de horeca maken de medewerkers het verschil. Hoe zorg je als horecaondernemer voor voldoende goed personeel? Je kunt natuurlijk een personeelsadvertentie plaatsen in een vakblad. Maar je hebt veel meer doeltreffende mogelijkheden. Tien tips om horecapersoneel voordelig en effectief te werven.

Tips voor werving horecapersoneel

1. Gebruik je pand

Enig idee hoeveel mensen langs je pand lopen? Een perfecte locatie om te adverteren. Plaats je vacature prominent op raamposters, krijtborden of stoepborden. Geïnteresseerden krijgen direct een goede indruk van waar en bij wie de vacature is. Je maakt met deze manier van adverteren bovendien gebruik van de uitstraling van je bedrijf.

Ook binnen zijn er talloze mogelijkheden om te laten weten dat je op zoek bent naar personeel. Bijvoorbeeld door een affiche op te hangen in de toiletten of achter de bar. Denk ook eens aan het op ludieke wijze bedrukken van materialen, zoals placemats, doggy bags of giveaways.

2. Zoek in je eigen netwerk

Als ondernemer heb je privé maar ook zakelijk vaak een rijker netwerk dan je denkt. Mensen die jou en je bedrijf kennen, kunnen vaak heel goed inschatten of een persoon met jou matcht. Ook zijn zij vaak net iets overtuigender en kunnen zij talenten makkelijker voor je vacatures interesseren dan anderen.

In de video hieronder zie je hoe 4 horecaondernemers uit Amsterdam personeel zoeken:

3. Betrek je horecapersoneel bij de werving

In de wereld van werving en selectie noemen ze dit referral recruitment. Wist je dat mensen die via-via bij je komen werken vaak beter presteren en langer blijven?

Bovendien voelen medewerkers die een nieuwe medewerker hebben aangebracht zich extra betrokken en gemotiveerd. Logisch, niemand weet immers beter wat de baan inhoudt dan je eigen personeel. Samenwerken met vrienden of bekenden werkt stimulerend. Het verstevigt de band en vergroot het werkplezier.

4. Vraag het je vaste klanten

Voor trouwe klanten geldt hetzelfde: zij kennen je bedrijf en hebben een duidelijk beeld van welke personen zij graag in jouw zaak zouden ontmoeten. Bovendien kunnen klanten goed inschatten of een kandidaat bij de zaak past en geschikt is voor de baan. Jij blij, klant blij, kandidaat blij. Een perfect voorbeeld van een win-winsituatie voor alle partijen.

5. Zet de vacature op je eigen website

Deze tip ligt voor de hand: plaats je vacature op je eigen website. Zorg ervoor dat de vacature al op de homepage zichtbaar is. Maak de vacaturetekst wervend. Vertel wat de baan inhoudt, wat de nieuwe medewerker gaat doen, wat je van hem verwacht en vertel iets over de sfeer en de collega’s. Beter nog, laat met foto’s en filmpjes zien hoe leuk het is om bij jou te werken.

Wat kost horecapersoneel?

Lees het gratis whitepaper met daarin:

  • Personeelskosten op een rij voor horeca
  • Tips om slim te besparen

Download whitepaper

6. Onderhoud contact met scholen en vakopleidingen

Of het nu gaat om bijbaantjes, stages, werkervaringsplekken of startersfuncties, het is altijd goed om als ondernemer een goede relatie op te bouwen met relevante scholen en opleidingsinstituten. Allereerst is het een goede plek om je vacatures bekend te maken en potentiële kandidaten te leren kennen.

Maar denk ook eens aan mogelijkheden om bijvoorbeeld een gastcollege, een workshop of een evenement te verzorgen. Een mooie manier om je bedrijf ook voor de langere termijn te positioneren bij jong talent.

7. Zet social media in

Facebook, Twitter, LinkedIn, Pinterest, Whatsapp, Instagram, YouTube. Als moderne ondernemer kan je niet om social media heen. Gebruik ook deze kanalen om te laten weten dat je op zoek bent naar nieuwe collega’s.

Laat zien hoe leuk het is om bij je te werken en wat een fijne horecamedewerkers je hebt. Reken maar dat je bericht veel gedeeld wordt door je horecapersoneel, je klanten en hun vrienden. Twee vliegen in één klap, want het is bovendien een mooie manier om je bedrijf commercieel onder de aandacht te brengen.

8. Maak gebruik van online vacaturebanken

De wereld speelt zich grotendeels online af. Wie een baan zoekt, pakt vaak als eerste zijn laptop of smartphone. Zorg dat je vacature ook online gevonden wordt. Er zijn heel veel online vacaturebanken en jobboards actief. Absoluut de grootste is Indeed, waar je gratis je vacature kunt aanmelden.

Ook zijn er veel vakgerichte jobboards actief, zoals Horecaplein.nl, Werkenindehoreca.nl, Doenhoreca.nl en Jobsinhoreca.nl. Denk goed na hoe je kunt opvallen in het grote aanbod van vacatures.

9. Gebruik je bedrijfswagens 

Je ziet het vaak in de technische branche, een bedrijfsauto met daarop de tekst: wij zoeken collega’s. Ben je regelmatig op zoek naar nieuw personeel? Dan is het ook voor jou wellicht een goed idee om je auto’s in te zetten bij de werving. Gebruik een foto en laat letterlijk een gezicht zien bij je bedrijf.

Niet alleen straal je daardoor uit dat bij jou de mens centraal staat, maar ook laat je zien dat je horecabedrijf groeit.

10. Zoek online of besteed uit

Een zelfstandig werkende topkok? Een gastvrij schaap met vijf poten? Ben je op zoek naar een speld in de hooiberg, dan zijn bovenstaande tips wellicht niet toereikend. Actief op zoek gaan is dan essentieel. Dit kun je zelf doen met behulp van je netwerk. Ook kun je het internet afstruinen met behulp van specialistische Google-zoektechnieken of LinkedIn.

Gaat dat je te ver, dan kun je ook de expertise inroepen van arbeidsbemiddelaars, zoals een uitzendbureau, werving- en selectiebureau of detacheringsbureau.

Wat doe je als er brand uitbreekt in de keuken of je chef-kok een bedrijfsongeval krijgt?

 

Zorg dat jouw zaak blijft bestaan als het even tegenzit. 

Beperk je risico's

- bijgewerkt op 18 december 2017

Elke week een update

Wil je nieuws, tips, handige informatie en inspiratie van ons ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief Ondernemen Met Personeel. Je ontvangt de nieuwsbrief daarna elke week gratis in je mailbox.

 

Ik wil graag gratis tips

* Je hoeft alleen maar je mailadres in te vullen

Ben jij klaar voor (meer) horecapersoneel?

X
Checklist horecapersoneel

Vul de horecachecklist in en je weet het binnen enkele minuten.

Start

Je ontvangt na afloop een persoonlijk rapport met tips.