Beoordelingsgesprekken niet vanzelfsprekend

Lang niet alle ondernemers in het MKB voeren aan het einde van het jaar een beoordelingsgesprek met hun werknemers. Ruim 18 procent van de ondernemers geeft aan dit nooit te doen en 23 procent doet het 'soms, als er tijd voor is'.

Dat blijkt uit de resultaten van een poll op OndernemenMet­Personeel.nl. Van de 82 ondernemers die reageerden, had ruim 29 procent de beoordelingsgesprekken al ingepland. Voor nog eens 29 procent was de poll een goede reminder, want deze groep ondernemers gaf aan de gesprekken nog in te moeten plannen. De poll werd ingevuld gedurende de maand november.

Beoordelingsgesprek

Een beoordelingsgesprek is een eenzijdig gesprek waarin je als leidinggevende een oordeel geeft over het functioneren van je medewerker. Dit gesprek vindt meestal plaats aan het einde van het jaar. Een beoordelingsgesprek is iets anders dan een functioneringsgesprek. Een functioneringsgesprek vindt vaak halverwege het jaar plaats en daarin bespreek je samen met je werknemer de voortgang.

Beide gesprekken zijn onderdeel van de zogenoemde gesprekscyclus, waarmee je werknemers kunt motiveren zich te blijven ontwikkelen. Gebruik deze 10 tips bij het houden van beoordelingsgesprekken.

Bron: Ondernemen Met Personeel

Meest gelezen

Whitepapers en online tests