Schep een betere werksfeer met een gedragscode

21 augustus 2013
Betere werksfeer

In een gedragscode beschrijf je welk gedrag je wel en niet tolereert van medewerkers. Dat zorgt voor duidelijkheid en draagt bij aan een betere werksfeer. Wat zet je allemaal in een gedragscode?

Betere werksfeer

Een gedragscode stel je op in het kader van preventie. Je gebruikt het om eventuele problemen te voorkomen. Dat doe je door vast te leggen hoe je verwacht dat medewerkers omgaan met collega’s, klanten en eigendommen van het bedrijf.

Sommige ondernemers vinden dat betuttelend. Maar als de regels en normen voor iedereen duidelijk zijn, voorkom je discussies over wat er wel en niet door de beugel kan. Dat komt de sfeer op de werkvloer ten goede.

Wanneer iemand toch over de schreef gaat, komt een gedragscode goed van pas. Je kunt dan de daarbij benoemde sanctie treffen, zoals een berisping, schorsing of ontslag. Daarbij is de kans groot dat de rechter de gedragscode meeweegt bij zijn oordeel.

Tip

De gedragscode moet aansluiten bij de activiteiten van je onderneming. Vraag je bij het opstellen van de gedragscode dus goed af wat relevant is in je eigen situatie. De volgende onderwerpen zijn suggesties waar je aan kunt denken:

Agressie, geweld en seksuele intimidatie

Zowel grotere als kleinere bedrijven kunnen te maken krijgen met agressie, geweld en seksuele intimidatie. Dit kan afkomstig zijn van collega’s, leidinggevenden of klanten. Als werkgever ben je verplicht om deze zaken aan te pakken. Stel daarom beleid op over ongewenste omgangsvormen en bespreek dit met je personeel. Ook kun je een interne of externe vertrouwenspersoon aanstellen.

Alcohol en drugs

Gedragscode ook uitdragen

Met een gedragscode op intranet ben je er nog niet. Je moet de regels namelijk ook uitdragen. Zo oordeelde de Nijmeegse kantonrechter op 5 juni 2006 in een zaak dat de invoering van een gedragscode gepaard moet gaan met ‘een training of andere vorm van mondelinge kennisoverdracht’. Nog beter is het natuurlijk om de gedragscode te laten ondertekenen door je medewerkers.  

Het gebruik van alcohol en drugs kan leiden tot een hoger ziekteverzuim en soms zelfs tot levensgevaarlijke situaties. In een gedragscode geef je aan wat acceptabel is. Zo wil je op de werkvloer geen werknemers hebben die onder invloed zijn van alcohol, maar tijdens de maandelijkse borrel ligt dat wellicht anders. Geef voorlichting over dit onderwerp en schakel een bedrijfsarts in als een werknemer problemen heeft op dit gebied.

Roken

Het nemen van rookpauzes leidt nogal eens tot irritaties tussen medewerkers. Vooral wanneer ‘de rokers’ vaker pauze nemen dan collega’s die niet roken. Leg duidelijk vast waar en wanneer gerookt mag worden. Denk ook aan een verbod om voor de bedrijfsingang te roken. Vaak neemt dit al een hoop irritatie weg.

Diefstal

Het maken van een privékopietje op de zakelijke kopieermachine kan misschien net door de beugel. Het meenemen van enorme stapels papier voor privégebruik duidelijk niet. Het is belangrijk dat je aangeeft waar precies de grens ligt. Want wat jij als leidinggevende onacceptabel vindt, vindt je medewerker wellicht normaal.

Privégebruik internet

Veel werknemers vinden het heel normaal om online even het nieuws te checken. Anderen boeken complete vakanties vanaf de werk-pc. Ondernemers gaan hier in de praktijk op verschillende manieren mee om. De één verbiedt privégebruik helemaal, terwijl de ander een oogje dichtknijpt. Hoe je er ook mee omgaat, zonder duidelijke regels heb je weinig houvast als het internetgebruik uit de hand loopt.

Social media

Een op het oog onbenullige tweet kan grote gevolgen hebben voor de reputatie van je bedrijf. Dat kan een reden zijn om social media op te nemen in de gedragscode of er een aparte social mediacode voor op te stellen. Omdat social media vaak een privézaak zijn, heeft het geen zin om van alles te verbieden. Wel kun je kaders bieden, bijvoorbeeld door werknemers alleen namens zichzelf te laten twitteren.

21 augustus 2013

Elke week een update

Wil je nieuws, tips, handige informatie en inspiratie van ons ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief Ondernemen Met Personeel. Je ontvangt de nieuwsbrief daarna elke week gratis in je mailbox.

 

Ik wil graag gratis tips

* Je hoeft alleen maar je mailadres in te vullen

Ben jij klaar voor (meer) personeel?

X
klaar voor meer personeel

Vul de checklist in en je weet het binnen enkele minuten.

Start

Je ontvangt na afloop een persoonlijk rapport met tips.