Personeelskosten in de zakelijke dienstverlening

08 maart 2018
Personeelskosten zakelijke dienstverlening

In de zakelijke dienstverlening leggen personeelskosten veel gewicht in de schaal. Als ondernemer in deze branche besteed je hier dan ook de nodige aandacht aan. Enkele aandachtspunten en tips voor zakelijke dienstverleners.

Personeelskosten zakelijke dienstverlening

De zakelijke dienstverlening staat bekend als een arbeidsintensieve branche. Dit betekent dat personeelskosten relatief gezien een groot deel uitmaken van de totale kosten. In tegenstelling tot bijvoorbeeld een fabriek met machines of robots heb je namelijk vrij veel mensen nodig.

Als zakelijke dienstverlener zul je dus nauwlettend in de gaten houden wat onder meer de ontwikkeling is van de lonen van werknemers en de tarieven van zelfstandigen. Hoe arbeidsintensiever je bedrijf, hoe groter de invloed van dit soort kosten op de gezondheid van je bedrijf.

Personeelskosten als percentage van de omzet

Je kunt zelf berekenen hoe arbeidsintensief je bedrijf is. Daarvoor kijk je naar de personeelskosten als percentage van de omzet. Dit personeelskostenpercentage bereken je als volgt:

Totale personeelskosten / totale omzet * 100 = personeelskostenpercentage

Het personeelskostenpercentage kan per soort bedrijf verschillen, maar over alle branches genomen wordt vaak 30 procent genoemd als gemiddelde. Dit percentage kan echter hoger uitvallen als een bedrijf veel maatwerk levert dat niet makkelijk te automatiseren is. Denk aan een advocaat of boekhouder die advies op maat geeft. 

Krijg grip op personeelskosten

Lees het gratis whitepaper met daarin:

  • De waarde van personeel
  • Personeelskosten op een rij
  • 5 manieren om te besparen

Download whitepaper

Als je precies wilt weten wat een gezond percentage is, zul je dit moeten vergelijken met cijfers van soortgelijke bedrijven.

5 tips om personeelskosten in de hand te houden

Voor een gezond bedrijf is het dus belangrijk is om grip te hebben op je personeelskosten. Deze kosten zullen voor veel bedrijven echter jaarlijks stijgen. Bijvoorbeeld door loonsverhogingen die een eventuele verplichte cao voorschrijft. 5 tips om personeelskosten in de hand te houden:

1. Arbeidsvoorwaarden versoberen

Arbeidsvoorwaarden versoberen is voor je werknemers de minst populaire optie. Toch is dit de manier waarop veel werkgevers personeelskosten in de hand houden. Zo kan een adviesbureau snijden in de personeelskosten door secundaire arbeidsvoorwaarden af te schaffen. Dit kan echter niet zomaar en heeft vaak de instemming nodig van de werknemer, ondernemingsraad of vakbond.

2. Goed personeel aannemen

Voor goed personeel moet je vaak wat dieper in de buidel tasten. Want deze talenten weten vaak zelf wat zij waard zijn voor een bedrijf. Tegenover deze investering staat dat je met talentvol personeel vaak meer gedaan krijgt. Om talentvolle ICT’ers te vinden, moet een ICT-bedrijf hen bijvoorbeeld op de juiste manier benaderen. Dat kan onder meer door te zorgen voor goede ontwikkelingsmogelijkheden.

3. Productiviteit verhogen

Als je de productiviteit verhoogt, hoef je minder snel nieuwe mensen aan te trekken. Je krijgt immers meer gedaan met hetzelfde team. Daardoor bespaar je direct op de personeelskosten. Een andere manier om de productiviteit een boost te geven is automatisering. Denk hierbij aan een reisbureau dat steeds meer zaken online afhandelt en taken automatiseert die eerst werden gedaan door mensen.

4. Ongewenst verloop terugdringen

Ongewenst verloop kan de productiviteit negatief beïnvloeden. Zo is een vertrekkende werknemer vaak minder productief. Daarnaast kan het vinden en inwerken van een vervanger een flinke duit kosten. Een schoonmaakbedrijf kan dit onder meer voorkomen door het regelen van concurrerende arbeidsvoorwaarden. Hierdoor zullen schoonmakers minder snel via de achterdeur vertrekken.

5. Subsidies aanvragen

Met subsidies kun je de personeelskosten flink drukken. Er zijn onder meer subsidies voor ouderen en arbeidsbeperkte werknemers en voor werknemers met een laag inkomen. De voordelen kunnen oplopen tot duizenden euro’s per jaar. Daarbij kunnen de voordelen zich ook op een andere manier uitbetalen. Een administratiekantoor kan bijvoorbeeld veel hebben aan de nauwgezetheid van personeel met autisme.

  • Wat als je klanten niet of laat betalen?
  • Of als een klant jou aansprakelijk stelt?

 

Zorg dat jouw zaak blijft bestaan als het even tegenzit.

Bekijk de mogelijkheden

08 maart 2018

Elke week een update

Wil je nieuws, tips, handige informatie en inspiratie van ons ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief Ondernemen Met Personeel. Je ontvangt de nieuwsbrief daarna elke week gratis in je mailbox.

 

Ik wil graag gratis tips

* Je hoeft alleen maar je mailadres in te vullen

Ben jij klaar voor (meer) personeel?

X
klaar voor meer personeel

Vul de checklist in en je weet het binnen enkele minuten.

Start

Je ontvangt na afloop een persoonlijk rapport met tips.