Tekort aan winkelpersoneel, 4 tips

22 januari 2019
Personeelstekort detailhandel

Winkelpersoneel is lastig te vinden, maar het is niet onmogelijk. Voorkom dat jouw winkel een dag moet sluiten. 4 oplossingen voor je personeelstekort.

Personeelstekort detailhandel

Door de groeiende economie is er steeds meer behoefte aan werknemers in de detailhandel. Maar de vijver van winkelpersoneel lijkt bijna leeggevist. Steeds meer winkels zijn daardoor onderbemand.

Een op de zes bedrijven in de detailhandel had eind 2018 een tekort aan personeel. Supermarkten en warenhuizen hebben het grootste tekort (20%), zo blijkt uit cijfers van het CBS.

Personeelstekort detailhandel oplossen, 4 tips

Naast de beproefde methoden van winkelpersoneel werven, is het tijd om eens wat anders te proberen.

Denk niet alleen aan het zoeken naar nieuwe mensen. Het behouden, benutten en motiveren van je huidige team is ook cruciaal om je personeelstekort te beperken. Hoe? 4 tips voor winkeliers:

1. Stimuleer parttimers met loonsverhoging 

Veel verkopers werken parttime. Waarschijnlijk heb je hun al vaker gevraagd bij te springen. Overuren draaien vinden veel werknemers niet leuk. Het heeft een negatieve bijklank. Ga daarom op zoek een structurele oplossing binnen je team.

Ga in gesprek met je werknemers en laat ze meedenken over de invulling van de gaten in het werkrooster. Zet goede parttimers niet onder druk om meer te gaan werken als ze dat niet willen, maar kijk samen open en eerlijk naar de mogelijkheden.

Tip

Kijk of je de werkuren structureel kunt uitbreiden in een nieuw contract. Bied je werknemers wat extra loon. Dit weegt vaak makkelijk op tegen de kosten van het werven, selecteren en inwerken van nieuw winkelpersoneel. 

Ben jij aantrekkelijk?

Hoe zorg je ervoor dat werkzoekenden voor jouw bedrijf kiezen? Laat zien dat je een goede werkgever bent. Met deze checklist ontdek je binnen 5 minuten of jij klaar bent voor nieuwe werknemers.

Doe de checklist

2. Boomerang recruitment

Nee, je hoeft niet naar Australië om personeel te zoeken. Boomerang recruitment gaat over het werven van oud-werknemers. 

Uit onderzoeken blijkt dat veel oud-werknemers best willen terugkeren bij een voormalig werkgever, maar vaak niet het initiatief durven nemen.

Zorg dus dat je goede ex-werknemers in het oog houdt. Kijk op LinkedIn wat ze nu doen en benader ze gewoon eens om te kijken of ze zin hebben in een overstap. Ook deze methode kan je veel onnodige kosten en mismatches besparen.

Tip

Probeer bij het vertrek van een goede werknemer al een basis te leggen voor een eventuele terugkeer. Geef in het exitgesprek aan dat er altijd over te praten valt. Daarmee houd je deur open.

3. Personeel met een beperking

Ook in de detailhandel is er gelukkig steeds meer ruimte voor werknemers met een arbeidsbeperking.

Misschien schieten je direct bepaalde beperkingen te binnen waarmee het onmogelijk is om bij jou te werken, maar er zijn heel veel soorten arbeidsbeperkingen. Waarschijnlijk zit in deze brede doelgroep echt wel iemand die in jouw winkel kan werken.

Tip

  • Personeel met autisme is bijvoorbeeld uitermate geschikt om nauwkeurig herhalend werk te doen. Vaak zijn het relatief goedkope werknemers die meer gedaan krijgen in minder tijd.

4. Scholing en doorgroei

Veel jongeren willen een baan waar ze trots op kunnen zijn. Geef ze daarom uitzicht op een mooie carrière binnen jouw bedrijf. Niet iedereen kan bedrijfsleider worden, maar probeer wel doorgroei te bieden waar dat mogelijk is.

Bied bestaande en nieuwe werknemers de mogelijkheid om via een cursus hun talenten verder te ontwikkelen. Daar pluk jij de vruchten van, maar het motiveert ook je werknemers, waardoor ze langer aan boord zullen blijven.

Bedenk een groeitraject binnen je bedrijf, waarbij je werknemers steeds meer verantwoordelijkheden kunt geven. Het kan dan gaan om kleine dingen, zoals: achter de kassa werken, een sleutel van het pand krijgen, helpen bij de planning, etc. Op die manier voelen je werknemers steeds meer vertrouwen.

Tip

Werk met een persoonlijk ontwikkelingsplan (POP). Zo kunnen je werknemers gestructureerd werken aan hun eigen groei binnen je bedrijf.

Toekomstig personeelstekort voorkomen

Bovenstaande tips kunnen je helpen om je acute personeelstekort op te lossen. Natuurlijk wil je ook werken aan een blijvende oplossing. Daarom nog een paar extra tips:

 

Een storing in je webshop kan omzetverlies betekenen. Beperk dit soort risico's met een verzekeringspakket op maat voor de detailhandel.

Dit kun je doen

22 januari 2019

Elke week een update

Wil je nieuws, tips, handige informatie en inspiratie van ons ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief Ondernemen Met Personeel. Je ontvangt de nieuwsbrief daarna elke week gratis in je mailbox.

 

Ik wil graag gratis tips

* Je hoeft alleen maar je mailadres in te vullen

Advies over personeelsrisico's nodig?

X

Wil je weten waar je in jouw bedrijf op moet letten?
Vraag het aan een adviseur.

Plan afspraak