Personeel zoeken bouwbedrijven
Personeel zoeken bouwbedrijven

Personeel in de bouw zoeken en aannemen

Business is booming in de bouw. Bouwbedrijven hebben grote behoefte aan vakkundige medewerkers. Hoe en waar vind je die? Deze 5 stappen en 11 tips helpen je om snel en zonder al te veel kosten goede werknemers te vinden voor jouw bouwprojecten.

11 tips voor personeel zoeken in de bouw Personeel bouw zoeken

Een personeels­advertentie plaatsen is uiteraard een mogelijkheid, maar je kunt de werving en selectie van nieuwe werknemers ook anders aanpakken. Met de volgende 11 tips haal je op een voordelige en doeltreffende manier personeel in huis.

1. Adverteer in de publieke ruimte

Een bouwplaats is een perfecte locatie om te adverteren. Plaats je vacature op een bord aan het hek rond de bouwplaats, met je webadres en telefoonnummer erbij.

Hang ook een poster achter het raam van je bedrijfspand. En vergeet je bedrijfswagens niet. Plak er een sticker op met de tekst “wij zoeken collega’s” en je hebt een bijna gratis advertentie die overal gezien wordt.

2. Schakel je eigen personeel in

Een goede manier om nieuwe werknemers te vinden is referral recruitment: werven via je eigen personeel. Stimuleer je medewerkers om in hun omgeving op zoek te gaan naar nieuwe collega’s.

Je kunt er zeker van zijn dat ze alleen geschikte kandidaten aanbevelen. En het mes snijdt aan twee kanten, want als medewerkers een nieuwe collega aanbrengen voelen ze zich extra betrokken bij je bedrijf. Zeker als je hen beloont voor hun inspanningen, bijvoorbeeld met een bonus of een cadeau.

Je kunt ook een beroep doen op oud-werknemers. Wie weet kennen zij mensen die interesse hebben in een functie bij jouw bedrijf, of zijn ze zelf weer aan een nieuwe stap toe.

3. Maak gebruik van je netwerk

Een andere vorm van referral recruitment is het inzetten van je eigen netwerk. Je netwerk is vaak groter dan je denkt, zowel privé als zakelijk. Vertel aan je buren, vrienden en kennissen dat je op zoek bent naar bijvoorbeeld een nieuwe metselaar. Zeg dat ook tegen je vaste klanten, leveranciers, collega-ondernemers.

Grote kans dat één van hen een geschikte kandidaat kan aanbrengen. Het voordeel is dat de mensen in je netwerk jou en je bedrijf goed kennen en dus kunnen inschatten of een kandidaat bij jouw bedrijf past of niet.

4. Zet de vacature op je website

Heb je een eigen bedrijfswebsite? Zet je vacature daar dan op. Zorg dat (een link naar) de vacature al direct op de homepage te zien is. Besteed evenveel aandacht en zorg aan de tekst als bij een betaalde advertentie.

Hij moet wel wervend zijn en een goed beeld geven van de functie en het bedrijf. Gebruik eventueel beeldmateriaal om te laten zien dat het in jouw bedrijf prettig werken is.

5. Plaats online vacatures

Mensen die een baan zoeken, kijken eerst op internet. Zorg dus dat je vacature op internet staat en ook gevonden wordt. Zet je advertentie niet alleen op je eigen website, maar ook op online vacaturebanken en jobboards. Dit kan bijvoorbeeld gratis op Indeed, de grootste vacaturesite in Nederland.

Maar je kunt ook terecht op branchegerichte jobboards, zoals Bouwvacatures.nl, Bouwmatch.nl en Komindebouw.nl. Het aantal vacatures is groot, dus denk goed na over hoe je jezelf wilt presenteren. Het kan lonen om iets (meer) te betalen en zo je advertentie een prominentere plaats te geven.

6. Zet social media in

Naast de vacaturesites en de jobboards zijn er natuurlijk de social media, zoals Facebook, Twitter, LinkedIn, Pinterest, Whatsapp, Instagram en YouTube. Vrijwel iedereen maakt gebruik van social media en daarom zijn deze kanalen bij uitstek geschikt voor het werven van nieuwe medewerkers.

Uniek aan social media is het tweerichtingsverkeer. Maak daar gebruik van en zorg dat je in gesprek komt met mogelijke kandidaten voor een vacature. Wellicht kun je hen zo extra motiveren om bij jouw bedrijf te solliciteren.

Vraag ook je medewerkers om een vacature via social media te delen, met een retweet of een like. Zo bereik je nog meer mensen.

7. Zoek zelf online

Je kunt een vacature online zetten en afwachten of er iemand reageert. Maar heb je haast en wil je liever vandaag dan morgen die nieuwe stukadoor of timmerman op je project hebben?

Ga dan zelf op zoek naar geschikte kandidaten. Mensen die actief naar werk zoeken, zetten dat op hun LinkedIn-profiel en andere social media. Daarnaast laten velen hun CV achter op online vacaturesites en jobboards.

8. Besteed de werving uit

Gaat het je te ver om zelf het internet af te struinen op zoek naar geschikte bouwvakkers? Kies dan voor gemak en laat je ondersteunen door gespecialiseerde arbeidsbemiddelaars, zoals werving- en selectiebureaus, uitzendbureaus of detacheringbureaus.

Dit kost je wel geld, maar biedt ook een aantal voordelen. Deze bureaus beschikken over een uitgebreid netwerk van mogelijke kandidaten en nemen je veel administratief werk uit handen. Bij uitzendwerk of detachering beperk je ook je werkgeversrisico’s bij ziekte en arbeidsongeschiktheid.

9. Schakel zzp’ers in

De laatste jaren is het aantal zelfstandigen in de bouw enorm gestegen. Velen van hen waren voorheen in loondienst bij een bouwbedrijf en hebben daar een schat aan vakkennis en werkervaring opgebouwd.

Zzp’ers zitten wel verlegen om werk, maar niet voor onbepaalde tijd. Je kunt hen dus prima inschakelen voor tijdelijke projecten. Als jij voor de duur van een project toevallig net een zeer ervaren timmerman zoekt, kan een zzp’er uitkomst bieden.

Het voordeel is dat je geen sociale lasten betaalt en geen risico loopt bij ziekte en arbeidsongeschiktheid.

Houd rekening met de nieuw wetgeving rondom zzp'ers en voorkom schijnzelfstandigheid.


Werk je met onderaannemers? Lees dan ook meer over keten­aansprakelijkheid in de bouw.

10. Richt je op de regio

Zorg dat je bedrijf bekend is in de regio. Verstuur met enige regelmaat persberichten naar regionale kranten en huis-aan-huisbladen. Zo vergroot je de kans dat je bij werkzoekenden onder de aandacht komt.

Je kunt ook adverteren in deze bladen. Vaak valt de prijs erg mee. Zelfs als dat maar één goede sollicitant oplevert, loont het de moeite. Houd ook je concurrenten in de regio in de gaten.

Als een bouwbedrijf in de omgeving de deuren sluit en de werknemers hun baan verliezen, liggen daar kansen voor jou. Wie weet kun je werknemers overnemen.

11. Werk samen met bouwopleidingen

Zorg dat je een goede relatie opbouwt met relevante scholen en opleidingsinstituten. Bouwopleidingen zijn de kweekvijvers voor jong talent en kunnen je helpen aan de benodigde vakmensen voor je vacatures.

Andersom kun jij de opleidingen helpen door stageplaatsen aan te bieden en eventueel workshops, een gastcollege of een open dag op je bedrijf te verzorgen. Dat levert je goodwill en naamsbekendheid op bij de opleidingen en dat zorgt op de lange termijn weer voor nieuwe medewerkers.

Bouw­personeel aannemen in 5 stappen

Waar moet je beginnen? Volg deze vijf stappen bij het aannemen van werknemers in de bouw.

Stap 1: inventariseer welk bouw­personeel heb je nodig?

Het bouwen aan een team is net als het bouwen van een huis. Je hebt eerst een plan nodig: een ontwerp, een blauwdruk. Begin dus niet lukraak met het werven van personeel in de bouw, maar bekijk eerst wat de mogelijkheden zijn. Werk aan een duurzame oplossing.

Stel jezelf de volgende vragen:

  • Is vast personeel nu de beste optie voor mijn bedrijf?
  • Heb ik structureel genoeg werk voor personeel?
  • Heb ik genoeg geld voor personeel?
  • Levert personeel mij genoeg extra omzet en winst op?
  • Kan ik personeel managen en motiveren?

Bereken de kosten van bouw­personeel

In de bouwtekening van een huis is een correcte berekening heel belangrijk, anders bouw je vroeg of laat scheef. Voordat je personeel aanneemt, is het slim om de exacte kosten te berekenen. Als je al personeel in dienst hebt, ken je die kosten grofweg, maar heb jij wel een volledig beeld van alle loonkosten en extra kosten in de bouw?

Naast het kennen van de kosten, moet je ook de wetten en regels kennen rondom personeel. En je wilt natuurlijk voldoende skills hebben om personeel te managen en motiveren. Ben jij volledig klaar voor personeel? Doe de checklist en ontvang een persoonlijk rapport.

Stap 2: functieprofiel maken

Zodra je de blauwdruk hebt, kun je het fundament gaan leggen voor jouw team. Als je besluit om een werknemer te gaan werven, is een functieprofiel het fundament voor je zoektocht. Een functieprofiel wordt ook wel een functieomschrijving genoemd. Je beschrijft kort en duidelijk de inhoud van een functie en de functie-eisen. Je geeft aan wat je van je toekomstige werknemer verwacht.

Ook beschrijf je welke rol of positie de nieuwe werknemer in je bedrijf vervult. Komt hij op de bouwplaats te werken of op kantoor? In wat voor soort team komt hij terecht? Gaat hij leidinggeven of niet? Als hij aan meer dan vier werknemers leiding geeft, is hij officieel een 'voorman'. Dit moet je dan ook benoemen in de functienaam.

Gebruik de functienamen uit de bouw-cao voor jouw bedrijf.

Stap 3: bouw­personeel werven

Maar hoe ga je nu die ervaren metselaar, stukadoor of timmerman vinden? Drie belangrijke opties voor werving in de bouw:

  1. Online zoeken naar bouw­personeel

    Een personeels­advertentie (vacature) plaatsen is het minste wat je kunt doen. Plaats hem op je eigen website en op relevante vacaturesites. Deel je advertentie vervolgens via social media. Via vacaturesites kun je natuurlijk ook zoeken naar geschikte kandidaten. Kijk bijvoorbeeld op IndeedBouwvacatures.nl of Bouwmatch.nl.

  2. Benut je zichtbaarheid als bouwbedrijf
    Adverteer daarnaast in de publieke ruimte. De bouwplaats is vaak een goede locatie om te adverteren. Hang ook een poster achter het raam van je bedrijfspand. En vergeet je bedrijfswagens niet. Een sticker met "wij zoeken collega’s" levert vrijwel altijd reacties op. Het is een bijna gratis advertentie die veel gezien wordt.
  3. Via-via werven naar personeel in de bouw
    Vraag rond in je eigen netwerk. Benut ook referral recruitment. Dat is werven via je eigen personeel. Misschien kennen zij nog goede vakmensen die op zoek zijn naar een nieuwe uitdaging. Promoot de vacature dus via je huidige werknemers. Je kunt hen ook stimuleren en belonen met een bonus of een cadeau als zij een goede kandidaat aandragen.

Personeel zoeken in de bouw? Er zijn nog meer mogelijkheden. Bekijk de 11 tips hierboven.

Stap 4: zoek naar verborgen bouwtalent

Misschien lukt het je niet direct om goed bouw­personeel te vinden. In de bouw is het personeels­tekort de afgelopen jaren flink gegroeid. Daarom is het noodzaak om verder te kijken dan je waterpas lang is.

  • Bouwvakker uit het buitenland

Veel harde werkers en goede vakmensen komen uit het buitenland. Heb jij al ervaring met buitenlanders op de bouwplaats? Het is een relatief goedkope optie. Maar doe het wel volgens de regels. Lees meer over het werven van buitenlandse bouwvakkers in het artikel Werken met buitenlanders in de bouw.

  • Werknemer met een arbeidsbeperking

Misschien niet de meest voor de hand liggende optie in de bouw, maar er zijn veel soorten arbeidsbeperkingen. Sommige beperkingen kunnen juist voordelig uitpakken in de bouw. Denk aan personen met autisme die heel nauwkeurig repetitief werk kunnen doen. Zoek dus eens in deze brede doelgroep en geef iemand een kans.

  • Vluchtelingen en asielzoekers

Binnen deze twee groepen zijn veel enthousiaste werknemers te vinden, soms met veel ervaring in de bouwsector. In veel gevallen kun je als werkgever ook financiële voordelen benutten als je vluchtelingen of asielzoekers in dienst neemt. Praktische informatie en verwijzingen vind je in het artikel Buitenlanders en immigranten werven, zo doe je dat.

Stap 5: arbeidsvoorwaarden en arbeidscontract bespreken

Zodra je een goede kandidaat hebt gevonden die voldoet aan het functieprofiel, kun je overgaan tot het in dienst nemen van de persoon. Hoe doe je dat? Na een of twee oriënterende sollicitatiegesprekken is het tijd om de arbeidsvoorwaarden te bespreken en vast te leggen in een contract.

In het arbeidsvoorwaardengesprek bespreek je samen met je werknemer de primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden. Het is belangrijk om je daarbij aan de vereisten in je cao te houden. Zo moet je per functiegroep rekening houden met een bepaald minimumloon

Naast het uurloon en/of maandloon bespreek je ook de werktijden, het aantal vakantiedagen en het vakantiegeld. Verder kun je allerlei extra afspraken maken (secundaire arbeidsvoorwaarden) om je werknemer te belonen. Denk bijvoorbeeld aan een extra prestatiebeloning om hem te motiveren.

Als jij en je werknemer het eens zijn, wordt het arbeidscontract opgesteld en ondertekend. Nu heb jij officieel een nieuwe werknemer in dienst. Gefeliciteerd!

Bouwondernemer

Specialist in de bouw

Wat doe je als er schade is veroorzaakt tijdens de bouw of je gereedschap is gestolen? Zorg dat jouw zaak blijft bestaan als het even tegenzit.

Meest gelezen

Loontabellen in de bouw, zo werkt het

In de bouw wordt gewerkt met loontabellen en garantielonen. Je hebt loontabellen voor bouwplaatswerknemers en UTA-werknemers. Hoe werkt het precies? En wat zijn de lonen op dit moment? Een overzicht.

G-rekening, wat is het en hoe werkt het?

Werk je met uitzendkrachten? Of leen je zelf wel eens personeel uit? Dan kun je te maken krijgen met een zogeheten g-rekening. Wat is een g-rekening? Hoe gebruik je hem precies? En hoe kom je eraan?

Cao in de bouw, hoe zit dat?

Heb je een bouwonderneming? Dan kan het zijn dat jouw bedrijf onder de regeling van een verplichte collectieve arbeids­overeenkomst (cao) valt. Wat wordt in een cao eigenlijk geregeld en wat moet je er als ondernemer met personeel over weten? Je leest het hier.

Whitepapers en online tests