Uurloon in de zakelijke dienstverlening, 5 tips

15 maart 2019
uurloon zakelijke dienstverlening personeel

De zakelijke dienstverlening kent veel verschillende beroepen. In welke beroepen heb je te maken met een uurloon? En hoe bereken je dat? Vijf tips.

uurloon zakelijke dienstverlening personeel

De schoonmaakbranche kent bijvoorbeeld uurlonen. De salarissen van werknemers van accountantskantoren, architectenbureaus of dienstverleners in de ICT worden meestal berekend op basis van het maandloon.

Toch kun jij als ondernemer weleens vragen krijgen van werknemers over de hoogte van het uurloon. Bijvoorbeeld tijdens de salarisbesprekingen bij het aannemen van nieuw personeel.

Hoe bereken je het uurloon?

De hoogte van het uurloon is van drie factoren afhankelijk:

  1. Het wettelijke minimumloon
  2. Het minimumloon in je cao
  3. De individuele afspraken die je met je werknemer maakt
Het uurloon bepalen in de zakelijke dienstverlening

1. Neem het minimumloon als basis

Je moet een werknemer minimaal het wettelijke minimumloon betalen. Dit bedrag verandert twee keer per jaar (op 1 januari en 1 juli). Je bent verplicht die wettelijke loonsverhoging door te voeren. Als je dat niet doet, kan het loon onder de grens van het minimumloon zakken. Dat kan je op een flinke boete komen te staan, dus let hier goed op.

Jonge werknemers (tot 22 jaar) hebben recht op het minimumjeugdloon. Ook dat wordt twee keer per jaar aangepast. Bovendien stijgt het salaris nog eens extra als de werknemer een jaartje ouder wordt.

Let op

In een cao kan een hoger minimumloon bepaald zijn. Zie tip 2.

2. Gebruik de richtlijnen uit de cao

Als jouw bedrijf onder een wettelijk verplichte cao valt, moet je je houden aan de regels van die cao over salaris en minimumloon. 

Krijg grip op personeelskosten

Lees het gratis whitepaper met daarin:

  • De waarde van personeel
  • Personeelskosten op een rij
  • 5 manieren om te besparen

Download whitepaper

De CAO Schoonmaak- en glazenwassersbedrijf kent bijvoorbeeld een loonindeling naar zes functies. Per functie is vastgelegd welk uurloon je de desbetreffende werknemer moet betalen.

De tekst van de nieuwe CAO Schoonmaak- en glazenwassersbedrijf 2019-2021 is nog niet beschikbaar, dus er zijn geen actuele loontabellen. Maar je kunt de uurlonen voor je werknemers zelf uitrekenen. Dat gaat als volgt:

Na deze berekening beschik je over de actuele uurlonen.

Let op

Check of de tekst van de nieuwe CAO Schoonmaak 2019-2021 inmiddels al beschikbaar is. Dat maakt het berekenen een stuk makkelijker.

Tip

Wil je weten of jouw bedrijf onder een verplichte cao valt? Check het artikel CAO’s in de zakelijke dienstverlening.

3. Onderhandel over een hoger loon

Je mag een werknemer in de meeste gevallen ook een hoger loon geven dan in de cao staat. Een hoger salaris bieden kan je veel voordeel opleveren.

Om te beginnen bewijs je daarmee dat je werk wilt maken van goed werkgeverschap. Hiermee kweek je tevreden en gemotiveerde werknemers.

Daarnaast kan het bieden van een marktconform salaris, of liever nog ietsje meer, je helpen bij het oplossen van je personeelstekort.

Een goed salaris trekt nu eenmaal meer sollicitanten aan. Maak onderhandelen over het salaris  daarom een vast onderdeel van de werving van nieuw personeel.

Let op

Betaal je een werknemer een hoger loon dan de cao voorschrijft? Dan ben je wel verplicht om de voorgeschreven periodieke loonsverhogingen door te voeren. Je mag dus niet een periodiek overslaan, ook al blijf je boven het minimumloon uit de cao.

4. Bereken het uurloon

In een cao worden meestal loontabellen met uurlonen gehanteerd. Je hoeft het uurloon dan niet zelf te berekenen. Je vindt er eenvoudig de huidige uurlonen per:

  • type werknemer
  • functiegroep
  • niveau
  • leeftijd
  • aantal dienstjaren

Heeft je bedrijf geen cao?

Dan zul je zelf de uurlonen van je werknemers moeten berekenen op basis van de maandlonen. Hiervoor kun je boekhoudsoftware gebruiken, maar er zijn ook handige online rekentools beschikbaar. Kijk bijvoorbeeld op rijksoverheid.nl, salaris-informatie.nl en berekenen.nl.

5. Stem je uurtarieven af op de uurlonen

Factureer jij jouw klanten op basis van vaste uurtarieven? Houd dan scherp in de gaten of de tarieven nog wel goed zijn afgestemd op de uurlonen die je aan je medewerkers betaalt. Voor je het weet gaat een te groot deel van het geld dat binnenkomt op aan loonkosten.

Omdat de zakelijke dienstverlening een zeer arbeidsintensieve branche is, kun je ervan uitgaan dat de personeelskosten gemiddeld zo’n 30 procent van de omzet bedragen.

Daarbij gaat het niet alleen om de (bruto)lonen. Ook andere personeelskosten tellen mee. Denk aan premies, pensioenen, onkosten, verzekeringen en scholing.

Zijn de personeelskosten in jouw bedrijf fors hoger dan 30 procent van de omzet? Dan is het slim je bedrijfsvoering aan te passen. Je kunt dat natuurlijk doen door je tarieven te verhogen, maar de vraag is of je klanten daar blij mee zijn. Een alternatief is: meer grip krijgen op je personeelskosten. Tips hiervoor vind je in het whitepaper Wat zijn de kosten van personeel?

  • Wat als je klanten niet of laat betalen?
  • Of als een klant jou aansprakelijk stelt?

 

Zorg dat jouw zaak blijft bestaan als het even tegenzit.

Bekijk de mogelijkheden

15 maart 2019

Elke week een update

Wil je nieuws, tips, handige informatie en inspiratie van ons ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief Ondernemen Met Personeel. Je ontvangt de nieuwsbrief daarna elke week gratis in je mailbox.

 

Ik wil graag gratis tips

* Je hoeft alleen maar je mailadres in te vullen

Advies nodig over jouw bedrijfsrisico’s?

X

Wil je weten waar je in jouw bedrijf op moet letten?
Vraag het aan een adviseur.

Plan afspraak