Goed personeel vinden in het MKB, 5 tips

06 juni 2017

Geschikte werknemers vinden, het is een grote uitdaging voor veel kleine bedrijven. Hoe vind je personeel dat bij je bedrijf past? 5 gouden tips in je zoektocht naar de juiste mensen.

Werknemers met de juiste diploma’s, talenten, bekwaamheden en instelling. Waar zijn ze gebleven? In veel branches is de zoektocht naar geschikte vakmensen of ervaren professionals een enorme uitdaging geworden. Waarom? In sommige vakgebieden worden te weinig personen opgeleid, steeds meer vakmensen beginnen een eigen bedrijfje en andere professionals kiezen liever voor een functie binnen een groot bedrijf.

Hoe kun je hier als MKB’er tegen opboksen? Hoe kom jij toch aan die geschikte werknemer? 5 gouden tips.

1. Deel je unieke bedrijfscultuur

Maak je bedrijf aantrekkelijk voor de mensen die jij nodig hebt. Mensen die passen bij je bedrijf. Doe dat met een unieke en duidelijke bedrijfscultuur. Mensen binden zich graag aan een bedrijf dat dezelfde normen en waarden heeft als zij hebben. Dat is nog veel krachtiger dan een goed salaris bieden. Bepaal dus de kernwaarden van je bedrijf en straal die uit. Hoe doe je dat? Lees het artikel Hoe kernwaarden je personeel vooruit helpen. Als je erin slaagt een aantrekkelijke bedrijfscultuur te creëren, zullen ook ervaren professionals en gekwalificeerde vakmensen eerder voor jou kiezen.

2. Maak een wervende vacature + persoonlijke video

Een goede vacature kan het verschil maken. Kies niet voor een standaard tekst en een saaie functieomschrijving, maar benadruk direct jouw unieke bedrijfscultuur en de voordelen van het werken binnen een klein bedrijf. Laat zien wie je bent. Bereik het hart. Maak bijvoorbeeld een video. En nee, dat hoeft helemaal niet zo professioneel en gelikt te zijn als bij een groot bedrijf met dure animaties en gedegen slogans. Maak het persoonlijk. Ga bijvoorbeeld rond met een camera binnen je bedrijf, geef een kijkje in ‘de keuken’, trek spontaan werknemers voor de camera. Gebruik bijvoorbeeld ook beelden van een teamuitje of interactie met klanten (als dat mogelijk is). Houd de humor erin, maak het niet te lang en straal vooral uit waarom jouw bedrijf zo oprecht fantastisch is.

Groeien met personeel?

Samen met personeel werk je aan de groei van je bedrijf. Wil je weten wat daarbij in de weg kan staan? Een verzekerings­adviseur brengt het voor je in kaart.

Vind een adviseur

3. Zorg voor aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden

Je kunt je bedrijf ook aantrekkelijker maken door goede primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden te bieden. Ook hierin kun je slim het verschil maken door het net even iets anders te doen. Het salaris is al lang niet meer de meest bindende factor voor veel werknemers. Lol in het werk en een leuk team is voor veel werknemers belangrijker. Creëer dus een omgeving waarin werknemers op een positieve manier worden uitgedaagd. Denk aan een prestatiebeloning, zoals een bonus per individuele of teamprestatie. Geef ze bijvoorbeeld ook een abonnement op de sportschool, sponsor een bedrijfsvoetbalteam en zorg voor ontspanning op de werkvloer. Dat trekt fitte, sportieve personen aan. Hoe? Onder andere via mond-op-mond-reclame van je huidige werknemers zelf. Misschien wel de beste manier van werving die er is.

4. Versterk je zoektocht

Waarom op eigen houtje zoeken naar die speld in de hooiberg? Uitzendbureaus en detacheringsbedrijven kunnen je helpen bij de zoektocht naar de juiste mensen. Zij hebben een groot bestand aan beschikbare specialisten. Kijk welk bureau gespecialiseerd is in jouw vakgebied en vraag naar de mogelijkheden. Een uitzendbureau neemt de werving en selectie van je over en ook een groot deel van de personeelszaken rondom de werknemer die je via hen inschakelt. Dit brengt wel extra kosten met zich mee, maar als je alles tegen elkaar afzet, kan het wel eens gunstig uitpakken.

5. Denk ook aan zzp’ers

Of wat dacht je van het inhuren van een zzp’er in plaats van een vaste werknemer? In veel branches zijn de goede vakmensen voor zichzelf begonnen. Door met hen samen te werken profiteert je bedrijf alsnog van hun kwaliteiten. Zoek dus naar zzp’ers met een bewezen staat van dienst. Goede zzp’ers kunnen veel voor je bedrijf betekenen. Ze hebben een ondernemende instelling en kunnen flexibel ingezet worden. Door zzp’ers in te schakelen heb je vaak sneller geschikte mankracht tot je beschikking. En ben je ook weer sneller van ze af, zonder een ingewikkelde ontslagprocedure. Zzp’ers zijn over het algemeen wel iets duurder dan vaste krachten, maar de prijs-kwaliteitverhouding is misschien wel veel beter. 

06 juni 2017

Elke week een update

Wil je nieuws, tips, handige informatie en inspiratie van ons ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief Ondernemen Met Personeel. Je ontvangt de nieuwsbrief daarna elke week gratis in je mailbox.

 

Ik wil graag gratis tips

* Je hoeft alleen maar je mailadres in te vullen

Ben jij klaar voor (meer) personeel?

X
klaar voor meer personeel

Vul de checklist in en je weet het binnen enkele minuten.

Start

Je ontvangt na afloop een persoonlijk rapport met tips.