Personeel vinden werknemers zoeken
Personeel vinden werknemers zoeken

5 manieren om goed personeel te vinden

Voor de groei van je bedrijf ben je op zoek naar de beste werknemers. Het is soms lastig om die te vinden. Zeker als er een personeels­tekort is in jouw branche. Ontdek vijf beproefde methoden om aan goed personeel te komen.

Hoe kun je goed personeel vinden?

Goed personeel is in veel bedrijfstakken schaars. Vooral wanneer de economie aantrekt, kan het voor jou als ondernemer een uitdaging zijn om openstaande vacatures te vervullen.

Andere werkgevers zijn waarschijnlijk ook op zoek naar goede werknemers met voldoende kennis, ervaring en motivatie. Om die concurrentiestrijd te winnen kun je niet op één paard wedden.

Personeel vinden, 5 manieren

Voordat je begint met personeel zoeken, moet je uiteraard weten wie je precies zoekt. Stel dus eerst een functieprofiel op. Daarna kun je een of meer geschikte wervingsmethoden inzetten.

Naast het delen van personeels­advertenties via je eigen kanalen, kun je kiezen uit veel alternatieve methoden voor werving en selectie. Bekijk vijf beproefde methoden voor het zoeken naar nieuwe werknemers:

1. Werf via je eigen personeel

Deze manier van werven heet ook wel referral recruitment. Hierbij zet je werknemers in om nieuwe collega's te vinden. Dat is aantrekkelijk, omdat je zo bespaart op de wervingskosten.

Ook is de kans op een match groot, omdat medewerkers vaak goed kunnen inschatten of iemand bij de organisatie past. Met een wervingsbonus spoor je hen aan om actief in hun netwerk te zoeken naar kandidaten.

Maak het verschil als goede werkgever

Zorg dat je werknemers enthousiast zijn over jouw bedrijf. Goed werkgeverschap is niet alleen wettelijk verplicht, het trekt mensen aan en houdt ze langer aan boord.

2. Gebruik je online power

Je zakelijke website en social media zijn het digitale uithangbord van je bedrijf. Niet alleen voor klanten, maar ook voor potentiële werknemers. Serieuze kandidaten zullen altijd op je website rondkijken voor ze gaan solliciteren.

Maak op je bedrijfswebsite daarom pagina's aan met in ieder geval een beschrijving van de werksfeer en een overzicht van de openstaande vacatures.

Werven met video's

Laat zien dat werken in jouw bedrijf leuk is. Benut de mogelijkheden van werving via video.

Daarnaast kun je social media inzetten. Via Facebook, LinkedIn, Twitter, Instagram en allerlei andere platformen kun je een relatie opbouwen met potentiële werknemers en eenvoudig vacatures verspreiden.

Bonus: persoonlijke rapport

Test: Klaar voor (meer) personeel?

Test jezelf en je bedrijf. Beantwoord tien vragen met ja of nee en zie direct of je klaar bent voor (meer) personeel. 

3. Zet de deur open voor talent

Een open sollicitatie trekt vaak talentvolle kandidaten aan. Door op deze manier te solliciteren, laten zij in elk geval zien dat zij gemotiveerd zijn om bij je te werken en graag initiatief tonen. Neem open sollicitaties dus serieus.

Nodig potentiële werknemers uit om een open sollicitatie te sturen, bijvoorbeeld door dit duidelijk op je vacaturepagina te vermelden. Dit zet de deur open voor talent, waarvan je op een later moment weer profiteert als je plotseling personeel nodig hebt.

Open sollicitatie of open hiring

Naast open sollicitaties kun je ook open hiring inzetten. Dit is vooral nuttig als je snel iemand nodig hebt. Via open hiring neem je direct de eerste sollicitant aan en kijk je vervolgens tijdens de proeftijd of het bevalt. Voor veel bedrijven heeft dit al positief uitgepakt. Je bespaart in ieder geval veel tijd en je voorkomt vooroordelen tijdens de werving. 

Lees meer over open sollicitaties en open hiring.

Leerbedrijf worden

Als je iemand aanneemt die nog niet helemaal aan de functie-eisen voldoet kun je voor de nodige opleiding en bijscholing zorgen. Door dit aan te bieden in de vacaturetekst maak je de functie ook aantrekkelijker voor werkzoekenden.

Je kunt bijvoorbeeld ook stages aanbieden binnen je bedrijf en jong talent enthousiast maken voor de kneepjes van het vak. Daar kun je goede werknemers aan over houden. Schrijf je bijvoorbeeld in als erkend leerbedrijf. Lees meer over werken met stagiairs.

4. Schakel een uitzendbureau in Personeel vinden doe je zo

Uitzendbureaus zijn bij uitstek thuis in werving en selectie. Ze hebben vaak veel ervaring met het vinden van de juiste man of vrouw, aangezien dit een van hun belangrijkste taken is.

Voor specifieke functies of branches kun je terecht bij gespecialiseerde uitzendbureaus. Dat is handig als je op zoek bent naar bijvoorbeeld horecamedewerkers, monteurs of secretaresses. Hierdoor kun je in een korte tijd beschikken over gekwalificeerd personeel.

Aandachtspunten uitzendkrachten

Personeel vinden via een uitzendbureau brengt wel bepaalde aandachtspunten met zich mee. Bijvoorbeeld over afstemming van tarieven, arbeidsvoorwaarden en aansprakelijkheid. Lees daarom meer over het inhuren van uitzendkrachten.

5. Binnen je bedrijf personeel vinden

Soms hoef je niet ver te zoeken als het gaat om goed personeel vinden. Je kunt namelijk ook binnen je bedrijf op zoek gaan naar een geschikte kandidaat. Intern werven betekent dat iemand je bedrijf al kent en dus sneller zijn draai zal vinden.

Daarnaast kan het motiverend werken als je medewerkers de kans geeft om door te groeien. Tegelijk heeft dit als voordeel dat je geen kostbare werving- en selectieprocedure hoeft op te starten.

Werk anders indelen

Als je werft binnen binnen je eigen bedrijf komt er mogelijk wel weer een nieuwe vacature. De werknemer die doorgroeit moet je tenslotte vervangen. Maar misschien is dat makkelijker. Je kunt het werk binnen je bedrijf ook anders indelen.

Probeer bijvoorbeeld administratieve taken weg te nemen bij je werknemers en neem iemand aan die de administratie kan doen. Dit wordt ook wel jobcarving genoemd.

Hiermee kun je zelfs ruimte creëren voor personen met een arbeidsbeperking. Misschien denk je dan direct aan bepaalde nadelen. Maar er zijn juist een hoop voordelen. Zo heb je allerlei soorten arbeidsbeperkingen. Een beperking kan ook uitpakken als een gave. Zo kan iemand met autisme uitermate geschikt zijn om nauwkeurig werk te doen met veel herhaling. Misschien wel beter dan je huidige werknemer(s).

Werknemers met de juiste diploma’s, talenten, bekwaamheden en instelling. Waar zijn ze gebleven? In veel branches is de zoektocht naar geschikte vakmensen of ervaren professionals een enorme uitdaging geworden. Waarom?

Goed personeel vinden, 5 tips voor meer succes

In sommige vakgebieden worden te weinig personen opgeleid, steeds meer vakmensen beginnen een eigen bedrijfje en andere professionals kiezen liever voor een functie binnen een groot bedrijf. Daardoor is er voor bedrijven in het MKB steeds vaker sprake van een personeels­tekort.

Hoe kun je hier als MKB’er tegen opboksen? Hoe kom jij toch aan genoeg geschikte werknemers? Ga aan de slag met deze 5 gouden tips voor ondernemers met personeel:

1. Deel je unieke bedrijfscultuur

Maak je bedrijf aantrekkelijk voor de mensen die jij nodig hebt. Mensen die passen bij je bedrijf. Doe dat met een unieke en duidelijke bedrijfscultuur. Mensen binden zich graag aan een bedrijf dat dezelfde normen en waarden heeft als zij hebben. Dat is nog veel krachtiger dan een dik salaris bieden.

Bepaal dus de kernwaarden van je bedrijf en straal die uit. Hoe doe je dat? Lees het artikel Hoe kernwaarden je personeel vooruit helpen. Als je erin slaagt een aantrekkelijke bedrijfscultuur te creëren, zullen ook ervaren professionals en gekwalificeerde vakmensen eerder voor jou kiezen.

Met een sterke bedrijfscultuur kun je nieuw personeel aantrekken, maar ook werknemers langer behouden. Een dubbel wapen dus in de strijd tegen personeels­tekort.

2. Maak een wervende vacature + persoonlijke video

Een goede vacature kan het verschil maken. Kies niet voor een standaard tekst en een saaie functieomschrijving, maar benadruk direct jouw unieke bedrijfscultuur en de voordelen van het werken binnen een klein bedrijf.Goed personeel vinden MKB

Bereik het hart. Maak bijvoorbeeld een video. En nee, dat hoeft helemaal niet zo professioneel en gelikt te zijn als bij een groot bedrijf met dure animaties en gedegen slogans. Maak het persoonlijk.

Ga bijvoorbeeld rond met een camera binnen je bedrijf, geef een kijkje in ‘de keuken’, trek spontaan werknemers voor de camera. Vraag ze wel om toestemming voordat je de video gaat publiceren.

Gebruik bijvoorbeeld ook beelden van een teamuitje of interactie met klanten (als dat mogelijk is). Houd de humor erin, maak het niet te lang en straal vooral uit waarom jouw bedrijf zo oprecht fantastisch is.

Bonus: persoonlijke rapport

Test: Klaar voor (meer) personeel?

Test jezelf en je bedrijf. Beantwoord tien vragen met ja of nee en zie direct of je klaar bent voor (meer) personeel. 

3. Zorg voor aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden

Je kunt je bedrijf ook aantrekkelijker maken door goede primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden te bieden. Ook hierin kun je slim het verschil maken door het net even iets anders te doen.

Het salaris is al lang niet meer de meest bindende factor voor veel werknemers. Plezier in het werk en een leuk team zijn voor veel werknemers belangrijker. Creëer dus een omgeving waarin werknemers op een positieve manier worden uitgedaagd.

Vier samen je succes

Beloon je werknemers voor goed werk. Denk aan een prestatiebeloning, zoals een bonus per individuele of teamprestatie. Geef ze bijvoorbeeld ook een abonnement op de sportschool, sponsor een bedrijfsvoetbalteam en zorg voor de nodige ontspanning op de werkvloer. Dat zorgt voor fitte, sportieve personen.

Hoe levert dit nieuwe werknemers op? Onder andere via mond-tot-mond-reclame van je huidige werknemers zelf. Ook wel bekend als referral recruitment. Misschien wel de beste manier van werving die er is.

Zorg dat je werknemers enthousiast zijn over jouw bedrijf. Goed werkgeverschap is niet alleen wettelijk verplicht, het trekt mensen aan en houdt ze langer aan boord. Daarmee kun je het verschil maken.

4. Versterk je zoektocht

Waarom op eigen houtje zoeken naar die laatste speld in de hooiberg? Uitzendbureaus en detacheringsbedrijven kunnen je helpen bij de zoektocht naar de juiste mensen. Zij hebben een groot bestand aan beschikbare specialisten.

Kijk welk bureau gespecialiseerd is in jouw vakgebied en vraag naar de mogelijkheden.

Een uitzendbureau neemt de werving en selectie van je over en ook een groot deel van de personeels­zaken rondom de werknemer die je via hen inschakelt. Dit brengt wel extra kosten met zich mee, maar als je alles tegen elkaar afzet, kan het wel eens gunstig uitpakken.

5. Denk ook aan zzp’ers

Of wat dacht je van het inhuren van een zzp’er in plaats van een vaste werknemer? In veel branches zijn de goede vakmensen voor zichzelf begonnen. Door met hen samen te werken profiteert je bedrijf alsnog van hun kwaliteiten.

Zoek dus naar zzp’ers met een bewezen staat van dienst. Goede zzp’ers kunnen veel voor je bedrijf betekenen. Ze hebben vaak een ondernemende instelling en kunnen flexibel ingezet worden.

Zzp’ers zijn over het algemeen wel iets duurder dan vaste krachten, maar de prijs-kwaliteitverhouding is misschien wel veel beter. Lees meer over de huidige kosten van personeel.

Door zzp’ers in te schakelen heb je vaak sneller geschikte mankracht tot je beschikking. En ben je ook weer sneller van ze af, zonder een ingewikkelde ontslagprocedure.

Houd rekening met de nieuwe wetgeving rond zzp'ers en voorkom schijnzelfstandigheid.

Vragen over personeel vinden en aannemen

  • Waar kan ik personeel vinden?

    Omdat het niet eenvoudig is om geschikt personeel te vinden, is het heel belangrijk gericht te werven. Zorg dat je de juiste doelgroep aanspreekt en maak gebruik van verschillende methodes. Betrek ook je huidige werknemers bij het zoeken naar nieuwe mensen. Lees meer over goed personeel vinden in het MKB.

  • Wat zijn de eisen voor werkgevers?

    Voordat je werknemers in dienst neemt is het nuttig je te verdiepen in het arbeidsrecht. Als werkgever wil je goed voor je personeel zorgen. Je moet daarbij voldoen aan de wetten in het arbeidsrecht. Volg de juiste stappen in de sollicitatieprocedure en geef je werknemers waar ze recht op hebben.

  • Hoe neem je een werknemer in dienst?

    Als je eenmaal een goede kandidaat hebt gekozen, ga je de arbeidsvoorwaarden bespreken. De uitkomst leg je vast in een arbeids­overeenkomst. Na ondertekening van de overeenkomst heb je een nieuwe werknemer in dienst.

  • Wat kost een nieuwe werknemer?

    Goede werknemers zijn kostbaar voor jou als ondernemer. Met een goed team van gemotiveerd personeel kun je je onderneming laten groeien. In het whitepaper Wat kost personeel? krijg je een overzicht van de kosten per werknemer en wat het je oplevert.

  • Welke verzekeringen voor personeel heb je nodig?

    Als je een nieuwe werknemer in dienst neemt is het slim een aantal verzekeringen af te sluiten. Je hebt bijvoorbeeld een verzuim­verzekering nodig om je werknemer door te betalen als hij ziek is. Ook een ongevallen­verzekering, aansprakelijkheids­verzekering en nabestaanden­verzekering zijn nuttig. Bekijk de top 5 personeels­verzekeringen.

Ondernemer wil groeien met personeel

Groeien met personeel

Samen met personeel werk je aan de groei van je bedrijf. Wil je weten wat daarbij in de weg kan staan? Met een adviseur breng je dit in kaart.

Meest gelezen

Stappenplan sollicitatieprocedure

Van een functieprofiel opstellen tot het tekenen van het contract. Welke stappen neem je tijdens een sollicitatieprocedure? In 8 stappen een nieuwe werknemer aannemen.

Whitepapers en online tests