Risicomanagement voor ondernemers met personeel

30 april 2018
Risicomanagement

Risicomanagement helpt je om grip te houden op je onderneming en je (personeels)risico’s. Wat is risicomanagement precies en waarom is het belangrijk? En welke stappen zet je als je hiermee aan de slag gaat?

Risicomanagement

Risicomanagement is een manier om op gestructureerde wijze inzicht te krijgen in de risico’s binnen je onderneming. Daarbij draait het om vragen als:

  • Wat kan er misgaan in mijn bedrijf?
  • Hoe groot zijn dan de gevolgen?
  • Wat kan ik doen om deze risico’s te voorkomen?
  • Wat kan ik nu al doen om schade te beperken bij een incident?

Dat doe je niet eenmalig. De risico’s in je bedrijf kunnen namelijk voortdurend veranderen. Bijvoorbeeld bij het wijzigen van bedrijfsactiviteiten, bij een wetswijziging of de groei van je bedrijf. Risicomanagement is dan ook een doorlopend proces.

Waarom is risicomanagement belangrijk?

Als ondernemer ben je vooral bezig met jouw specialisme en het pakken van kansen in de markt. Toch is het slim om ook oog te hebben voor de risico's die jouw bedrijf loopt, anders gaat het vroeg of laat een keer fout. 

In de horeca kun je als ondernemer bijvoorbeeld worden getroffen door een brand in je bedrijfspand. En als baas in de bouw kun je te maken krijgen met een werknemer die een ongeval krijgt. Deze risico’s kunnen je doelstellingen in de weg staan of zelfs de toekomst van je bedrijf in gevaar brengen. 

Welke verzekeringen heb ik nodig?

Gratis whitepaper met:

  • Je eigen risico-checklist
  • Tips van ondernemers
  • Top 5 verzekeringen per branche

Download whitepaper

Grip krijgen op risico's

Het is dus slim om grip te krijgen op risico’s in je bedrijf. Als werkgever ben je sowieso verplicht om de veiligheids- en gezondheidsrisico’s voor je personeel te inventariseren en aan te pakken.

Daarnaast is het verstandig om ook andere risico’s in je bedrijf onder de loep te nemen.

Welke risico’s loop ik als ondernemer met personeel?

Iedere ondernemer en elke onderneming is uniek. De risico’s kunnen dan ook per geval verschillen. Zo kleven er veel risico’s aan personeel in dienst.

Denk aan:

  • ziekteverzuim,
  • ongevallen,
  • slecht functioneren en 
  • stelen of fraude.

Ook zijn er specifieke risico’s te bedenken voor ondernemers in branches als de horeca, zakelijke dienstverlening en bouw.

Het is lastig om alle risico's te overzien en te bepalen welke het meest urgent zijn om af te dekken. Het is tenslotte niet je vakgebied. Daarom is het verstandig een professional op dit terein in te schakelen.

Breng je risico's in kaart

Een Erkend MKB-adviseur kan je helpen om je risico’s in kaart te brengen. Dan gaat het bijvoorbeeld om risico’s rondom je bedrijfspand, bedrijfsmiddelen, personeel en bedrijfsactiviteiten.

Vervolgens kun je bepalen welke risico’s je wilt voorkomen, beperken, nemen of verzekeren. Samen bepaal je welke maatregelen het beste bij jouw bedrijf passen.

Risicomanagement in drie stappen

Schakel je een Erkend MKB-adviseur in? Dan word je in drie stappen geholpen om grip te krijgen op je risico’s:

  • Stap 1. Risicoanalyse: Het is verstandig om regelmatig een risicoanalyse te (laten) doen van je bedrijf. In deze stap brengt de adviseur je risico’s in kaart. Hij brengt een bezoek aan je bedrijf en stelt de juiste vragen om een beeld te krijgen van de risico’s en de maatregelen die al genomen worden.
  • Stap 2. Advies op maat: Het resultaat is een rapportage met een advies op maat over de maatregelen die het best bij jouw bedrijf passen.
  • Stap 3. Maatregelen kiezen: Als ondernemer heb je de touwtjes in handen. Jij kiest dan ook de maatregelen die nodig zijn.

De volgende 5 vragen spelen een belangrijke rol in dit proces:

  1. Welke risico’s denk je zelf te kunnen dragen?
  2. Welke processen of bedrijfsmiddelen zijn kritisch voor de continuïteit van je bedrijf?
  3. Welke maatregelen neem je wel en welke neem je niet?
  4. Wat zijn de kosten en baten?
  5. Hoe kun je na een incident de bedrijfsvoering zo snel mogelijk weer oppakken? Wat is daarvoor nodig?

Ga dus serieus aan de slag met risicomanagement. Daarmee bouw je aan een sterk fundament van je bedrijf. Het geeft je meer rust en zekerheid voor de toekomst.

Dat is goed nieuws, want daarmee bouw je aan de continuïteit van je bedrijf. Met dit complete pakket aan personeelsverzekeringen zorg je goed voor je personeel.

Zo beperk je risico's

30 april 2018

Elke week een update

Wil je nieuws, tips, handige informatie en inspiratie van ons ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief Ondernemen Met Personeel. Je ontvangt de nieuwsbrief daarna elke week gratis in je mailbox.

 

Ik wil graag gratis tips

* Je hoeft alleen maar je mailadres in te vullen

Advies over personeelsrisico's nodig?

X

Wil je weten waar je in jouw bedrijf op moet letten?
Vraag het aan een adviseur.

Plan afspraak