Tekort personeel zakelijke dienstverlening
Tekort personeel zakelijke dienstverlening

Personeels­tekort zakelijke dienstverlening, 5 oplossingen

Veel ondernemers in de zakelijke dienstverlening hebben moeite om nieuwe werknemers te vinden. Jij ook? Voorkom dat je bedrijf stilvalt. 5 oplossingen voor je personeels­tekort.

Chronisch tekort aan personeel

Volgens recente onderzoeken is er een chronisch tekort aan personeel in veel sectoren. In de zakelijke dienstverlening zijn er met name hoogopgeleide werknemers nodig. Dit vormt een hindernis voor veel bedrijven die willen groeien.

Personeel vinden 'onmogelijk'

Wij vroegen aan de lezers van Ondernemen Met Personeel: Kun jij nog nieuwe werknemers vinden? Dit zijn de antwoorden:

Poll personeel vinden

 

Bijna 80 procent van de bedrijven in het MKB heeft dus moeite om personeel te vinden. 44 procent noemt dat zelfs 'onmogelijk'. Hoe kun je toch je kansen vergroten op een goede bezetting van werknemers?

5 oplossingen voor je personeels­tekort

Naast de bekende manieren van personeel werven in de zakelijke dienstverlening is het voor veel bedrijven tijd om nieuwe methoden te proberen.

Het werven van nieuw personeel is echter niet genoeg. Ook het behouden van je huidige werknemers is cruciaal om een toekomstig personeels­tekort te voorkomen. Vijf creatieve oplossingen:

1. 'Stelen' is het nieuwe werven

Als je niet de juiste personen kunt vinden via vacaturesites of in je eigen kringen, is het tijd om een stap verder te gaan. Je kunt proberen om ervaren specialisten of specifieke talenten los te weken bij je concurrenten of andere bedrijven. Vissen in andermans vijver dus.

Recruiting

Je hoeft het niet zelf te doen. Je kunt zogenoemde headhunters of recruiters inschakelen die zoeken naar personen met de gewenste capaciteiten. Op basis van een functieprofiel gaan zij actief op zoek.

Naast het aanboren van specifieke vacaturesites kunnen zij mensen benaderen via social media, zoals LinkedIn. Het gaat dan om personen die nog niet actief op zoek zijn naar een andere baan, maar misschien wel openstaan voor een overstap - zeker als jij ze iets extra's kunt bieden.

2. Extra loon voor extra uren

Je kunt ook onderzoeken wat de mogelijkheden zijn in je eigen 'vijver'. Misschien kun je parttimers overhalen om meer uren te maken. Je kunt ze daarvoor meer loon geven of ze uitdagen met een andere vorm van prestatiebeloning.

Met deze methode kun je het volledige potentieel benutten van de vakspecialisten die je al in huis hebt. Het grote voordeel is dat je dan geen of minder personeel hoeft te werven en in te werken.

Voorkom burn-outs

Pas wel op dat je werknemers niet te veel onder druk zet om meer te gaan werken. Anders kan het tegenovergestelde gebeuren: je verliest juist arbeidskracht. Maar vragen staat vrij, toch?

3. Jobcarving

Soms moet je wat creatiever zijn om vacatures te 'vullen'. Het herverdelen van de werkzaamheden kan de oplossing zijn. Dit wordt ook wel jobcarving genoemd.

oplossingen zakelijke dienstverleners

Oplossingen voor jou

Als zakelijk dienstverlener kun je tegen allerlei problemen aanlopen. Sommige tegenslagen kunnen een grote impact hebben op je bedrijf.

Voorbeeld jobcarving

Je hebt een tekort aan werknemers met inhoudelijke vakkennis. In plaats van op zoek te gaan naar nieuwe mensen met die kennis, kun je onderzoeken of je huidige vakmensen onnodig veel tijd kwijt zijn aan andere taken, zoals administratie.

Je kunt dan bijvoorbeeld op zoek gaan naar iemand die de administratieve taken van jouw vakmensen kan overnemen. In plaats van een vacature 'vakman/vakvrouw' krijg je dan een vacature 'administratief medewerker'. Die laatste is mogelijk veel makkelijker te vervullen.

Je 'snijdt' een baan als het ware in kleine stukjes en gaat opnieuw puzzelen. Hierdoor kunnen bestaande werknemers zich richten op de taken waar ze goed in zijn en waar ze voor aangenomen zijn.

Jobcarving schept ook kansen voor nieuwe werknemers met andere talenten, bijvoorbeeld personen met een arbeidsbeperking.

4. Jobcrafting

Naast jobcarving heb je ook jobcrafting. Hierbij kijk je vooral naar wat je werknemer wil. Als die bijvoorbeeld niet meer helemaal tevreden is met de huidige functie, kun je proberen de baan zo aan te passen dat het wél weer leuk wordt.

Het gaat dan bijvoorbeeld om taken afstoten of toevoegen, samenwerken met andere mensen, of werken op een totaal andere werkplek. Het kunnen ook hele kleine veranderingen zijn, zoals een bureau anders neerzetten, of de werktijden aanpassen.

Met jobcrafting probeer je vooral het werkplezier te vergroten. Door je huidige werknemers tevreden te houden, zorg je ervoor dat ze langer bij jou aan boord blijven.

5. Blijvende oplossing voor je personeels­tekort

Het behouden van je huidige personeel is dus minstens zo belangrijk als het aantrekken van nieuwe mensen. Hoe kun je werken aan een structurele oplossing voor je personeels­tekort?

Personeel tekort zakelijke dienstverleningTips voor werkgevers in de zakelijke dienstverlening:

zakelijke dienstverlener ondernemer risico

Zakelijke dienstverlener

Een beroepsfout kan je een fikse schadeclaim opleveren. Zorg dat jouw zaak blijft bestaan als het even tegenzit.

Vragen over personeels­tekort zakelijke dienstverlening

  • Wat is een personeels­tekort?

    Als je bedrijf niet genoeg werknemers heeft is er sprake van een personeels­tekort. Als er meerdere bedrijven in een branche of regio moeite hebben met het vinden van personeel is er sprake van een breder personeels­tekort.

  • Hoeveel loon moet je betalen?

    Houd altijd rekening met het minimumloon en een eventuele cao voor jouw branche. Maak samen met je werknemer afspraken voor een goed loon. Maar wat is redelijk in de huidige markt? Lees het artikel Loon bepalen voor een nieuwe werknemer.

  • Waarom is goed werkgeverschap belangrijk?

    Als je voldoet aan de wet over goed werkgeverschap zul je aantrekkelijk worden voor personeel. Je kunt nieuw talent aantrekken en je huidige team langer behouden. Daarmee kun je dus het verschil maken. Bekijk voorbeelden van goed werkgeverschap in de zakelijke dienstverlening. Ook dat kan een oplossing zijn voor je personeels­tekort.

Meest gelezen

Prestatiebeloning, hoe werkt dat?

Met een prestatiebeloning kun je als ondernemer je werknemers belonen als zij een bepaalde prestatie leveren. Op die manier stimuleer je werknemers individueel of in teamverband doelen te halen. Hoe werkt dat in de praktijk?

Cao's in de zakelijke dienstverlening

Wat staat er in een cao? Wat zijn de voor- en nadelen? En welke cao’s zijn verplicht in de zakelijke dienstverlening? Een overzicht, van architecten-cao tot schoonmaak-cao.

Personeels­kosten in de zakelijke dienstverlening

In de zakelijke dienstverlening leggen personeels­kosten veel gewicht in de schaal. Als ondernemer in deze branche besteed je hier dan ook de nodige aandacht aan. Enkele aandachtspunten en tips voor zakelijke dienstverleners.

Whitepapers en online tests