Over arbeidsvoorwaarden horeca:
Arbeidsvoorwaarden horeca cao
In een collectieve arbeidsovereenkomst (cao) staat welke arbeidsvoorwaarden je minimaal moet bieden aan je horecapersoneel. In de horeca is er een verplichte cao op initiatief van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) en CNV Vakmensen.
Lees meer over de horeca-cao.
Houd rekening met de bepalingen in de cao over de primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden. Zorg dat je opvalt op de arbeidsmarkt door net iets meer te bieden dan de concurrent. Hieronder lees je welke speelruimte je daarbij hebt.
Slimme arbeidsvoorwaarden horeca
Bekijk de video over slimme arbeidsvoorwaarden in de horeca. 4 ondernemers uit Amsterdam delen hun ervaring.
Primaire arbeidsvoorwaarden horeca
De belangrijkste afspraken die je met een nieuwe werknemer maakt vallen onder de primaire arbeidsvoorwaarden. Dit zijn afspraken over bijvoorbeeld:
Je bent in elk geval verplicht om naast het salaris (minimaal het minimumloon) ook vakantiedagen (minimaal vier keer het aantal werkuren per week) en vakantiegeld (minimaal 8% van het brutojaarsalaris) toe te kennen.
Het gaat hier om minimale verplichtingen. Dat geeft jou de kans om je te onderscheiden bij het aantrekken van nieuw horecapersoneel. Als je een hoger loon of een net iets gunstiger vakantieregeling biedt dan de andere werkgevers in jouw regio, zullen er meer sollicitanten op jouw vacature afkomen.
Overweeg ook eens om werknemers minder lange diensten te laten draaien. Dat wordt gewaardeerd.
Wat kost horecapersoneel?
Lees het gratis whitepaper met daarin de personeelskosten op een rij voor horeca en tips om slim te besparen.
Secundaire arbeidsvoorwaarden horeca
Naast de primaire arbeidsvoorwaarden kun je met nieuwe werknemers extra afspraken maken. Dit zijn de secundaire arbeidsvoorwaarden. Deze afspraken zijn meestal afhankelijk van de functie die een werknemer bekleedt. Het gaat om extra voorwaarden die het werk aantrekkelijk moeten maken, zoals een dertiende maand, verzekeringen of opleidingsmogelijkheden.
Een overzicht van de belangrijkste secundaire arbeidsvoorwaarden voor de horeca:
- Dertiende maand.
Extra maandsalaris aan het einde van het jaar. - Prestatiebeloning.
Extra salaris na een goede prestatie, bijvoorbeeld een bonus of winstuitkering. - Verzekeringen voor je personeel.
Zoals inkomenszekerheid bij arbeidsongeschiktheid of inkomenszekerheid voor nabestaanden bij overlijden (via een Anw-gatverzekering). - Reiskostenvergoeding.
Vergoeding op basis van gereden kilometers of OV-kosten. - Kinderopvang.
Vergoeding van kinderdagverblijf of peuterspeelzaal voor één of meer dagdelen. - Opleiding.
Vast budget en/of aantal dagen voor opleidingen, trainingen, cursussen en workshops. - Sport en ontspanning.
Bijvoorbeeld een abonnement op de sportschool. - Kerstpakket.
- Gratis koffie/thee en gratis of goedkope maaltijden.
Een leaseauto, laptop of telefoon van de zaak als secundaire arbeidsvoorwaarde is in de horeca minder gebruikelijk, tenzij dit echt nodig is voor de uitvoering van de functie. Maar uiteraard kun je ook dergelijke ‘incentives’ inzetten bij het aannemen van nieuw personeel of het motiveren van bestaande werknemers.
Tertiaire arbeidsvoorwaarden
De extra arbeidsvoorwaarden worden soms ook verder opgedeeld in tertiaire arbeidsvoorwaarden en quartaire arbeidsvoorwaarden. Maak een goed gebruik van deze voorwaarden om een sollicitant over de streep te trekken.
Veel voorzieningen aan je personeel kun je voordelig verstrekken dankzij de werkkostenregeling.
Bied arbeidsvoorwaarden op maat in de horeca 
Denk goed na over welke arbeidsvoorwaarden je het beste kunt bieden. De horeca kent vooral jonge werknemers. Met een voordelige pensioenregeling zul je hen niet zo snel over de streep trekken, maar met een opleidingsbudget of een smartphone wellicht wel.
Het slim inzetten van meerdere secundaire arbeidsvoorwaarden naast elkaar, zoals een abonnement op de sportschool, een opleiding en een dertiende maand, kan er misschien zelfs voor zorgen dat je sollicitant een lager basisloon accepteert.
Probeer in elk geval arbeidsvoorwaarden te bieden die werknemers niet zo snel bij andere werkgevers vinden. Daarmee kun je horecapersoneel langer behouden.
Leg de arbeidsvoorwaarden vast
Nadat jij en je nieuwe horecawerknemer het arbeidsvoorwaardengesprek hebben gevoerd, is het zaak om alle afspraken formeel vast te leggen. Daarvoor gebruik je de individuele arbeidsovereenkomst.
Hanteer je secundaire arbeidsvoorwaarden die voor alle personeelsleden gelden? Dan kun je deze ook vastleggen in een afzonderlijk personeelshandboek. In de individuele arbeidsovereenkomsten neem je dan een verwijzing naar dit handboek op.
Bespaar op horecapersoneelskosten horeca
Door slimme arbeidsvoorwaarden te creëren, kun je aanzienlijk besparen op horecapersoneelskosten. Meer weten over alle kosten rondom personeel en hoe je er slim op kunt besparen?
Lees het gratis whitepaper over 'Wat zijn de kosten van horecapersoneel?'
Ga voor zekerheid in de horeca
Wat doe je als er brand uitbreekt in de keuken of je kok een bedrijfsongeval krijgt? Zorg dat jouw horecazaak blijft bestaan als het even tegenzit.
Vragen over arbeidsvoorwaarden horeca
- Welke horeca arbeidsvoorwaarden moet je bieden?
- Wat zijn secundaire arbeidsvoorwaarden?
- Waar moet je op letten bij het aannemen van personeel?
- Hoe verloopt de sollicitatieprocedure?
- Wat kost een werknemer?
- Welke personeelsverzekeringen heb je nodig?
Ga voor zekerheid in de horeca
Wat doe je als er brand uitbreekt in de keuken of je kok een bedrijfsongeval krijgt? Zorg dat jouw horecazaak blijft bestaan als het even tegenzit.