5 risico’s in de horeca, 15 tips

25 september 2017
Risico horeca verzekeringen oplossingen tips ondernemers

Afhankelijk zijn van die ene kok en het goede weer. Welke risico’s loop je als ondernemer in de horeca? En hoe ga je ermee om? Tips uit de praktijk.

Risico horeca verzekeringen oplossingen tips ondernemers

1. Tekort aan horecapersoneel

Veel ondernemers in de horeca hebben moeite met hun ‘bezetting’. In veel grote steden is er op dit moment een grote vraag naar horecapersoneel en neemt de concurrentie alleen maar toe. Schaarste aan personeel is een groot risico in de horeca, zo ervaren ondernemers:

‘Ik kan niet met minder dan drie mensen dit bedrijf draaiende houden’, zegt Mieke Jaring, eigenaar van restaurant/bar Nessst. ‘Als personeel uitvalt of ziek wordt, heb ik direct een probleem. Ik heb geen pool met back-ups. Dan moet ik zelf maar harder werken en dat is lastig, want ik werk al heel hard.’

‘In de horeca heb je te maken met pieken. Op die momenten heb je gewoon genoeg personeel nodig’, weet Bas de Ruiter van Ctaste. ‘Je kunt klanten niet afwijzen: ‘kom morgen maar terug’.’

Tips:

  • Probeer te werven via social media en vacaturesites gericht op de horeca.
  • Zorg voor een flexibele schil met bijvoorbeeld freelancers, uitzendkrachten of payrollers.
  • Denk ook aan personeel met een afstand tot de arbeidsmarkt. Voor de horeca kunnen daar hele waardevolle krachten tussen zitten. Bas de Ruiter werkt bijvoorbeeld graag met blinde en dove werknemers: ‘Ze zijn enorm gemotiveerd.’

2. Ziekte en arbeidsongeschiktheid

Als je belangrijkste kok ineens ziek is of een blessure oploopt, heb je een groot probleem. Je moet niet alleen snel een vervanger hebben, ziekteverzuim kan je ook veel geld kosten.

In de eerste twee jaar moet je bijvoorbeeld het loon doorbetalen van een zieke werknemer. Ook loop je andere werkgeversrisico’s, zoals tot tien jaar lang doorbelasting van arbeidsongeschiktheidsuitkeringen. 

Verzuimverzekering

Verzuim van personeel betekent vaak extra admini­stratie, organisatie en kosten. Je wilt natuurlijk het liefst dat medewerkers zo snel mogelijk weer aan de slag gaan. Een verzuimverzekering helpt je bij de aanpak van verzuim.

Beperk je risico

Tips:

  • Zorg voor een verzuimverzekering. Reinout Ezinga is mede-eigenaar van drie horecagelegenheden in Amsterdam. Hij zegt: ‘Ik heb veel verzekeringen. Ik laat niets aan het toeval over. Voor al mijn fulltime-werknemers heb ik een verzuimverzekering.’ Bas de Ruiter: ‘Ik heb alles verzekerd, maar wel met een hoog eigen risico. Je moet verzekeren wat je niet kunt betalen.’
  • Ben je eigenrisicodrager en betaal je zelf arbeidsongeschiktheidsuitkeringen aan (ex-)werknemers in plaats van aan het UWV? Dan kun je dit risico afdekken met een ZW-eigenrisicoverzekering en/of een WGA-eigenrisicoverzekering.
  • Probeer ziekteverzuim te voorkomen en te verminderen binnen je bedrijf. Maak je horecazaak veilig voor je personeel.

3. Ongevallen en aansprakelijkheid

Oei! Je ober struikelt. Ongevallen onder werktijd kunnen grote gevolgen hebben. Er kan bijvoorbeeld een schadeclaim volgen, als je werknemer jou aansprakelijk stelt voor de geleden schade.

Ook anderen die in of rondom je bedrijf een ongeluk krijgen, kunnen jou aansprakelijk stellen.

Tips:

4. Bedrijfspanden en (brand)schade

Brand in de keuken! In de horeca is het risico op brandschade groter dan in de meeste andere branches. Ook waterschade is in Nederland een groot risico, bijvoorbeeld voor oudere horecapanden. 

Reinout Ezinga: 'Mijn panden zijn goed verzekerd. Dat is wat mij betreft een basisvereiste voor ondernemers in de horeca.'

Tips:

  • Goed onderhoud van brandblusmiddelen en noodverlichting is van doorslaggevend belang voor de brandveiligheid. Zorg voor een regelmatige controle door een expert.
  • Neem een bedrijfsschadeverzekering. Deze verzekering kan je als ondernemer op de been houden na een brand of bij waterschade. Je kunt de geleden schade vergoed krijgen en vaak ook compensatie krijgen voor de lage inkomsten in de periode na een calamiteit.

5. Weersomstandigheden

In Nederland hebben we het vaak over het weer, maar er is niemand die zo vaak de buienradar checkt als een strandtenteigenaar in Scheveningen. Ook voor veel andere horecabedrijven is het weer een cruciale factor. Hoe kun je zorgen dat je hier minder afhankelijk van bent?

Tips:

  • Zorg voor flexibel personeel dat je alleen inzet op piekmomenten. Geef je werknemers bijvoorbeeld een nul uren contract of een min-maxcontract. Zo loop je als ondernemer minder risico.
  • Probeer je omzet in het laagseizoen te verhogen. Veel horeca-ondernemers hebben bijvoorbeeld ook een cateringbedrijf of organiseren evenementen en activiteiten in andere seizoenen om hun omzet op peil te houden.
  • Als je evenementen gaat organiseren, denk dan ook aan een evenementenverzekering, anders loop je misschien weer onnodig risico op financiële schade, bijvoorbeeld door noodweer.

Risico's zoals brand in de keuken of een lekkage van drankinstallaties kun je verzekeren in één pakket, speciaal voor de horeca.

Bekijk horeca verzekeringen

25 september 2017

Elke week een update

Wil je nieuws, tips, handige informatie en inspiratie van ons ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief Ondernemen Met Personeel. Je ontvangt de nieuwsbrief daarna elke week gratis in je mailbox.

 

Ik wil graag gratis tips

* Je hoeft alleen maar je mailadres in te vullen

Ben jij klaar voor (meer) horecapersoneel?

X
Checklist horecapersoneel

Vul de horecachecklist in en je weet het binnen enkele minuten.

Start

Je ontvangt na afloop een persoonlijk rapport met tips.