Advies over verzuim­risico’s?

Wil je weten waar je in jouw bedrijf op moet letten? Vraag advies en ontvang een offerte.

Verzuim begeleiding zieke werknemer
Verzuim begeleiding zieke werknemer

Verzuim­begeleiding, wat moet ik regelen als ondernemer?

1970 Een zieke werknemer heeft begeleiding nodig. Wat moet je als ondernemer en werkgever precies doen bij verzuim en re-integratie? En wie of wat kan je hierbij helpen? Volg deze 10 stappen voor correcte verzuim­begeleiding.

Verzuim­begeleiding door de werkgever

De telefoon gaat. Je werknemer meldt zich ziek. Dat is balen. Je wenst hem beterschap. Maar wat nu? Gewoon afwachten tot hij weer beter is?

Wat zegt de wet over verzuim­begeleiding?

Als werkgever moet je zorgen voor goede verzuim­begeleiding. Je volgt de richtlijnen uit de Arbowet en de Wet verbetering poortwachter:

  • De Arbowet zegt dat je moet zorgen voor een veilige en gezonde werkplek én dat je moet zorgen voor deskundige ondersteuning bij verzuim.
  • De Wet verbetering poortwachter bevat alle stappen die er gezet moeten worden als een werknemer (langdurig) ziek is.

Verzuim­begeleiding in 10 stappen

Goede begeleiding van een zieke werknemer begint al bij het eerste telefoontje: de ziekmelding. Ook daarna volgen nog allerlei stappen die gezet moeten worden. Namelijk:

  1. Ziekmelding doorgeven

    Als je werknemer ziek is, meld je dit bij een arbodienst of bedrijfsarts. Dit moet je wettelijk gezien binnen één week doen. Als je verzekerd bent tegen ziekte­verzuim, moet je het vaak al op de eerste ziektedag doorgeven aan de arbodienst.
  2. Probleemanalyse

    Is je werknemer zes weken ziek, dan moet de arbodienst of bedrijfsarts een probleemanalyse maken. Hierin staat waarom de werknemer niet meer kan werken, wat zijn mogelijkheden tot herstel zijn en wanneer hij het werk weer denkt te kunnen hervatten.
  3. Plan van Aanpak

    Binnen acht weken na de ziekmelding (uiterlijk twee weken na de probleemanalyse) moet je als werkgever een Plan van Aanpak (PvA) maken. Dit doe je in samenwerking met je zieke werknemer. In dit plan beschrijf je concreet wat jij en je werknemer gaan doen om de werkzaamheden weer te hervatten.
  4. Voortgangsgesprekken

    Iedere zes weken moet je als werkgever met je werknemer de voortgang bespreken. Dat hoef je trouwens niet allemaal zelf te doen. Je kunt als werkgever een ‘casemanager’ kiezen. Dat is iemand die de uitvoering van het Plan van Aanpak begeleidt en controleert.
  5. Re-integratiedossier

    Is er sprake van dreigend langdurig verzuim, dan moet je een re-integratiedossier bijhouden. Alle e-mails, formulieren en documenten die je gebruikt bij deze stappen vormen het re-integratiedossier.
  6. Ziekmelding bij UWV

    Is je werknemer 42 weken ziek? Dan moet je dit melden bij het UWV. Dit kun je online doen, via het werkgeversportaal.
  7. Jaarevaluatie

    Tussen week 46 en week 52 na de ziekmelding volgt een eerstejaarsevaluatie. Jij en/of je casemanager kijkt dan samen met je werknemer terug op het (bijna) afgelopen jaar. Je stelt ook vast welk re-integratieresultaat je in het tweede ziektejaar wil behalen en hoe je dat gaat aanpakken.
  8. Werk en werkplek aanpassen

    Na een jaar ziekte ben je als werkgever verplicht om het werk, de werkplek en/of de arbeidsmiddelen van de werknemer aan te passen, als dit nodig is. Dit mag natuurlijk ook eerder, als het kan en gewenst is door beide partijen.
  9. Re-integratieverslag

    Is je werknemer na twintig maanden nog niet volledig aan de slag, dan maak je een re-integratieverslag. Dit doe je in overleg met je werknemer. Hierin staan alle afspraken en concrete resultaten van de geplande werkhervatting.
  10. WIA aanvragen

    Als je werknemer na 87 weken nog niet aan de slag kan, ontvangt hij een WIA-aanvraagformulier van het UWV. Dit formulier moet hij binnen drie weken terugsturen naar het UWV. Als er aan de wettelijke voorwaarden is voldaan, start de WIA-uitkering voor je werknemer.

Verzuim­protocol

Geef je personeel inzicht in deze stappen! In een verzuim­protocol beschrijf je wat jij en je werknemer precies doen vanaf de ziekmelding. Bekijk een voorbeeld verzuim­protocol

Ziek personeel

Een zieke werknemer?

Verzuim van personeel betekent vaak extra admini­stratie en kosten. Je wilt het liefst dat medewerkers snel weer aan de slag gaan. Een verzuim­verzekering helpt je bij de aanpak van verzuim.

Hulp bij verzuim­begeleiding

Gelukkig hoef je het niet alleen te doen. Sterker nog: bij de begeleiding van zieke werknemers is het verplicht om je te laten bijstaan door deskundigen.

Je bent in ieder geval verplicht een bedrijfsarts in te zetten. Daarnaast is het handig een casemanager te kiezen en eventueel andere arbeidsexperts.

Bedrijfsarts inschakelen

Een bedrijfsarts schakel je in via je arbodienst of zelf, als je een overeenkomst met een bedrijfsarts hebt. De bedrijfsarts helpt je bij de juiste uitvoering van je verzuim­beleid.

Wat doet een bedrijfsarts?

Je bedrijfsarts beoordeelt bijvoorbeeld de ziekmelding van je werknemer. Hij richt zich daarbij op het functioneren van de werknemer en niet op de klachten. Hij kijkt zo veel mogelijk naar wat je werknemer nog wel kan doen, ondanks zijn beperkingen. 

Lees meer over de taken van een bedrijfsarts.

Casemanager aanstellen

Bij de begeleiding van een zieke werknemer kun je een casemanager aanstellen. Dat is iemand die jou en je werknemer ondersteunt bij alle stappen die gezet moeten worden rondom ziekte­verzuim.

Een casemanager kan jou een hoop werk uit handen nemen. Je kunt zelf een casemanager kiezen. Via je verzekeraar of arbodienst is er vaak een verzuim­coach beschikbaar die deze rol op zich kan nemen.

Als je kiest voor een MKB verzuim-ontzorg­verzekering krijg je een casemanager toegewezen.

Arbeidsdeskundigen inzetten

Via je arbodienst kun je naast een bedrijfsarts of arboarts vaak ook andere experts en arbeidsdeskundigen inzetten.

Bijvoorbeeld een vertrouwenspersoon of een mediator, want verzuim kan ook te maken hebben met een arbeidsconflict of een voorval op het werk.

Er zijn ook experts beschikbaar via andere instanties. Je hebt deskundigen vanuit het UWV, de gemeente, je verzekeraar of arbeidsdeskundigen die als zelfstandige inzetbaar zijn.

Arbeidsdeskundig onderzoek

Je kunt een arbeidsdeskundige ook preventief inzetten. Bijvoorbeeld voor een arbeidsdeskundig onderzoek.

Arbo arts MKB arboarts

Voordelen goede verzuim­begeleiding

Goede verzuim­begeleiding is heel belangrijk voor je bedrijf. Waarom is dat zo? De belangrijkste voordelen op een rij:

  • Je voorkomt onnodig verzuim
    Doordat het proces goed is ingericht, zal je werknemer zich niet snel onnodig ziek melden. Met de juiste begeleiding is de kans dan ook kleiner dat frequent verzuim zal leiden tot langdurig verzuim
  • Je beperkt langdurig verzuim 
    Door je werknemer te helpen bij zijn re-integratie kun je hem mogelijk sneller aan het werk helpen. Vooral bij psychische aandoeningen, zoals een burn-out, is veel te winnen door de juiste aanpak en inzet van experts.
  • Je bespaart tijd
    In eerste instantie lijkt een goede verzuim­begeleiding je juist tijd te kosten, maar met de juiste hulp, gericht op snelle re-integratie, kan het je op de lange termijn veel tijd besparen.
  • Je bespaart geld
    Een zieke werknemer kost je gemiddeld 260 euro per dag. Door goede verzuim­begeleiding kun je het aantal ziektedagen flink verlagen en dus geld besparen.
  • Je hebt minder stress
    Een goede aanpak geeft rust. Het voorkomt stress bij jou en je werknemer. En het laatste wat je wil is een verstoorde arbeidsrelatie, met alle gevolgen van dien.
  • Je krijgt een goede reputatie
    De juiste zorg voor je mensen levert je een de reputatie op van een goede werkgever. Zowel binnen je bedrijf als erbuiten. Want je werknemers horen van de goede aanpak en delen dit weer met anderen. Daarmee kun je zelfs nieuwe werknemers aantrekken en nieuwe klanten.

Verzuim voorkomen

Wat kun je verder doen om verzuim te beperken binnen jouw bedrijf? Gebruik de checklist verzuim voorkomen.

Vragen over verzuim begeleiding

  • Wat is verzuim­begeleiding?Verzuim­begeleiding gaat over de zorg voor een zieke werknemer. Als werkgever heb je de verantwoordelijkheid je werknemer te helpen tijdens zijn verzuim en re-integratie. Je volgt hierbij de Wet verbetering poortwachter en werkt samen met een bedrijfsarts.
  • Is verzuim­begeleiding verplicht?Ja, volgens de Arbowet moet je als werkgever zorgen voor een goed verzuim­beleid en deskundige ondersteuning bij verzuim. Het past ook bij de verplichtingen die je hebt vanuit goed werkgeverschap.
  • Hoe regel ik verzuim­begeleiding als werkgever?Je bent verplicht een bedrijfsarts in te zetten bij de begeleiding van een zieke werknemer. Daarnaast kun je ook een casemanager aanstellen die je helpt om alle verplichte stappen te zetten bij verzuim en re-integratie. Je regelt dit bijvoorbeeld met een verzuim­verzekering met arbodienstverlening.
  • Wat zijn de kosten van verzuim­begeleiding?De meeste bedrijven sluiten een abonnement af bij een arbodienst. De kosten hangen af van de ondersteuning die je kiest. Gemiddeld kost een arbodienst tussen de 100 en 150 euro per werknemer per jaar. Als je een verzuim­verzekering afsluit, biedt de verzekeraar je vaak een gunstige mogelijkheid om die te combineren met een contract met een arbodienst.
  • Wanneer krijg ik een loonsanctie?Als je niet voldoet aan je plichten bij de re-integratie van je werknemer kun je een loonsanctie (boete) krijgen van het UWV. Vaak moet je dan nog een jaar langer het loon van je zieke werknemer doorbetalen. Ook je werknemer kan een loonsanctie krijgen als hij niet meewerkt aan zijn re-integratie.

zieke werknemers

Verzuim­verzekering

Het voorkomen van verzuim en begeleiden van ziek personeel kan je veel geld en tijd kosten. Een verzuim­verzekering helpt je bij de aanpak.

Meest gelezen

Whitepapers en online tests