

Personeelsbeleid horeca, trends en tips voor 2019
Personeelstekort horeca
30 procent van de horecaondernemers gaf voor het laatste kwartaal van 2018 aan ernstig belemmerd te worden in de bedrijfsactiviteiten door personeelstekort. Dit werd gemeld door het CBS en kwam ook naar voren in het sectorrapport van ABN AMRO.
Horecabedrijven kunnen niet meer groeien, moeten hun zaak extra dagen sluiten of moeten, in het ernstigste geval, zelfs helemaal stoppen. Omdat er gewoonweg geen arbeidskrachten meer te vinden zijn. Nu, vlak voor 2019, staan er meer dan 21.000 vacatures open in de horeca.
Op mijn eerdere blogs kreeg ik van horecaondernemers diverse reacties zoals: 'Petra, leuk dat selecteren op gastvrijheid, maar ik ben tegenwoordig al blij als iemand überhaupt voor me wil werken. Als het ademt neem ik het aan.'
De nood is groot. We hebben al eens eerder in deze situatie gezeten als branche maar het lijkt nu toch wat structureler te zijn en het lijkt ook wel alsof we de verbinding met onze werknemersdoelgroep kwijt zijn.
Romantiek van de horeca
Ik zie nog steeds vacatureteksten langskomen met woorden als horecatijger, flexibel, geen 9-tot-5-mentaliteit, hard en lang werken. We blijven maar vasthouden aan het oude romantische beeld van samen lange uren draaien.
Ja, ook ik kijk zo terug op mijn eerste horecabanen, 'work hard and play hard'. Alleen is de wereld ondertussen flink veranderd. De millennials willen best bijverdienen, alleen geen 30 uur per week meer, maar nog wel twee avonden per week. Het kan ook niet meer met de studiedruk. Dat merk ik ook in mijn omgeving. Jonge werknemers willen ook nog andere dingen in het leven; geef ze eens ongelijk.
Diversiteit in de horeca
Het gebrek aan medewerkers kwam laatst ook ter sprake tijdens een van mijn workshops en een deelneemster gaf toen aan: 'als we alleen nog maar jonge blonde meiden van 16 op het terras willen hebben, dan wordt het ook nooit meer wat.'
En dat is natuurlijk ook zo. We moeten naar andere doelgroepen gaan kijken. Bijvoorbeeld vijftigplussers. Of arbeidsmigranten, maar leer ze dan wel basis-Nederlands voor in de horeca.
Denk anders in 2019
Er is werk te doen voor alle betrokkenen in de horecabranche. Met het uitdelen van digitale kroontjes komen we er niet. Het gaat om het vinden van medewerkers, maar vooral ook het behoud van medewerkers in de horeca.
Het kan dus niet meer dat je medewerkers die 21 jaar worden geen contract meer geeft! Maar het kan ook niet meer op de manier waarop we het altijd hebben gedaan. Daarvoor is er te veel veranderd. Dus wees creatiever en ga er vooral zelf mee aan de slag.
5 tips voor beter personeelsbeleid
1. Luister naar je medewerkers
Wat willen ze? Meer afwisseling werkt vaak goed. Geef ze bijvoorbeeld 6 maanden bediening, 6 maanden keuken en 6 maanden receptie. Wij hadden daardoor opeens medewerkers die 18 maanden bleven en niet vertrokken na 9 maanden omdat ze het wel wisten. Zij kregen afwisseling en wij kregen het makkelijker met het inwerken, want zij kenden het hotel al. We hadden ook minder wervingskosten en meer flexibele inzetbaarheid. Luister naar de wensen van ieder medewerker. De een heeft nog een zorgtaak thuis, de ander moet nog studeren. Probeer dat met je organisatie te combineren.
2. Geef complimenten
Jongere werknemers zijn onzeker, ze zoeken constante bevestiging en interactie. Geef ze die, want ze zijn dat duimpje van Facebook gewend. Leer je leidinggevenden hier goed mee om te gaan.
3. Geef zelf opleiding
Zorg voor een eigen opleidingsplan. Daardoor worden medewerkers enthousiast, blijven ze leergierig en zullen ze langer bij je blijven werken. En niet onbelangrijk, zo houd je er als ondernemer ook nog lol in. Want wat is nou leuker dan kennis delen? Verwacht dit nu niet van de scholen. Doe het zelf.
4. Anders indelen
Kijk eens goed naar het werk dat gedaan moet worden binnen je bedrijf. Kunnen de processen niet anders ingedeeld worden? Kun je bijvoorbeeld de inkoop door lager opgeleid personeel laten doen? Denk ook aan automatisering, robotisering en virtual reality. En wat dacht je van zzp'ers? Bepaalde klussen en tijdelijke taken kun je makkelijk uitbesteden. Door recensies op een online platform krijg je snel inzicht in de kwaliteit van mensen. Deze trend zal ook in de horeca steeds meer zichtbaar worden. Dus maak er gebruik van.
5. Goede arbeidsvoorwaarden en gesprekken
Goede arbeidsvoorwaarden zijn juist nu heel belangrijk. En denk ook aan de functioneringsgesprekken en beoordelingsgesprekken. Laat dat nu niet versloffen door de drukte. Je werknemers serieus nemen is cruciaal om ze te behouden.
Maak een plan
Ja, het is veel, en ja, het is ingewikkeld. Net als met gasten is het niet meer zo dat als de deur van je zaak opengaat mensen vanzelf binnen komen. Dus ga aan de slag en maak een plan voor het personeelsbeleid van 2019, zodat je niet zo'n bedrijf bent dat in 2019 de deuren sluit omdat er geen personeel meer te vinden is.
Whitepapers en online tests



