Kosten personeel groothandel

08 maart 2018
Kosten werknemer groothandel personeelskosten

In de groothandel moet je ook op de kleintjes letten. Daarom wil je als ondernemer precies weten wat een werknemer je kost. Een overzicht met alle personeelskosten op een rij.

Kosten werknemer groothandel personeelskosten

Na de inkoopkosten vormen de personeelskosten in de sector groothandel de belangrijkste kostenpost. Gemiddeld bedragen de personeelskosten 6,4 procent van de omzet. Voor het grootste deel bestaan deze kosten uit de brutolonen die je met je werknemers bent overeengekomen. Maar daar komen nog heel wat kosten bovenop: gemiddeld wel 50 tot 60 procent van de brutoloonkosten.

Een paar zaken zijn bepalend voor de hoogte van de kosten per werknemer. Belangrijk is bijvoorbeeld of er een cao van toepassing is en welke individuele afspraken je met werknemers hebt gemaakt.

Tip

Kijk welke groothandel-cao er op dit moment voor jouw bedrijf geldig is.

Kosten werknemer groothandel

Voorbeeld

Stel, je bent directeur/eigenaar van een bescheiden groothandel in levensmiddelen. Eerst leverde je vooral aan rijdende winkels en horecagelegenheden, maar inmiddels behoren ook scholen en bedrijfs- en sportkantines tot je vaste klantenkring. Je bedrijf is net verhuisd en op alle afdelingen moet er personeel bij. Vooral de klantenservice zit te springen om een nieuwe kracht, bij voorkeur iemand met een mbo-diploma en zeker drie jaar ervaring. Wat gaat deze werknemer je kosten?

Ken jij de risico's in de groothandel?

Als ondernemer in de groothandel kun je te maken krijgen met brandschade aan je inventaris of een claim vanwege het leveren van een onveilig product.

Beperk je risico

1. Werving en selectie

Je begint natuurlijk met een sollicitatietraject. Hoeveel dit je kost, is sterk afhankelijk van hoe je het aanpakt. Gemiddeld kost een sollicitatieprocedure van begin tot eind zo’n 4000 tot 6000 euro. Maar dat kan goedkoper. Er zijn namelijk tal van slimme manieren om te besparen op de kosten van de werving en selectie van een nieuwe werknemer.

2. Verplichte kosten (loonkosten, -heffingen en pensioen)

Volgens de functiegroepenindeling van de cao Groothandel in levensmiddelen (GIL) komt jouw nieuwe klantenservicemedewerker in aanmerking voor plaatsing in functiegroep 5. Hij gaat fulltime aan het werk en verdient daarmee een brutoloon van 1955 euro per maand. Daar komt de wettelijk verplichte vakantietoeslag van 8 procent bovenop.

Tot de verplichte kosten behoren ook de verschillende loonheffingen, zoals de loonbelasting en de premies volksverzekeringen, de premies werknemersverzekeringen en de inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet. En tot slot betaal je ook nog een werkgeversbijdrage in het verplichte Bedrijfstakpensioenfonds Bpf Foodservice.

Rekenvoorbeeld verplichte kosten* Klantenservicemedewerker
Bruto jaarloon € 23.460
Vakantiegeld (8%) € 1.877
Werknemersverzekeringen € 2.748
Inkomensafhankelijke bijdrage Zvw € 1.748
Werkgeversbijdrage pensioenfonds € 1.733
Totaal € 31.566

(Extra verplichte kosten ten opzichte van brutoloon: 34,6%)

* In deze tabel staan alle verplichte kosten die jij als werkgever jaarlijks voor je nieuwe werknemer gaat betalen. Loonbelasting en premie volksverzekeringen zijn verwerkt in het brutoloon, omdat de werknemer deze uiteindelijk zelf betaalt. Zoals je ziet, kost de werknemer je bijna 35% meer dan het brutoloon.

Krijg grip op personeelskosten

Lees het gratis whitepaper met daarin:

  • De waarde van personeel
  • Personeelskosten op een rij
  • 5 manieren om te besparen

Download whitepaper

3. Aanvullende kosten

Behalve met de verplichte kosten moet je als werkgever ook rekening houden met aanvullende kosten. Denk bijvoorbeeld aan de secundaire arbeidsvoorwaarden die je met de werknemer afspreekt tijdens de sollicitatiegesprekken.

Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor een prestatiebeloning of een dertiende maand. Maar het kan ook gaan om een vergoeding voor reiskosten en andere onkostenvergoedingen. Of een jaarlijks budget voor training en opleiding. Hoe hoog deze kosten zijn, hangt af van de gemaakte afspraken. Trek voor het trainingsbudget per werknemer maximaal één maandsalaris per jaar uit.

4. Onvoorziene kosten

Er zullen altijd onvoorziene kosten zijn. Bijvoorbeeld doordat je nieuwe werknemer een fout maakt en zo schade veroorzaakt, of doordat hij voor langere tijd uitvalt wegens ziekte, arbeidsongeschiktheid of een bedrijfsongeval. Ziekteverzuim kost je zo’n 200 tot 300 euro per werkdag. Bij langdurige ziekte is dit dus een enorme kostenpost.

Ook een arbeidsconflict kan veel geld kosten. Het loont dan ook de moeite om je tegen dergelijke kosten te beschermen door verzekeringen af te sluiten. Telt je bedrijf zo’n 25 medewerkers, dan betaal je voor een ziekteverzuimverzekering ongeveer 2000 euro per maand aan premie. Niet goedkoop dus, maar het geeft je wel zekerheid.

Totale kosten nieuwe klantenservicemedewerker*  
Kosten werving & selectie € 4.000
Verplichte kosten (jaarloon, loonheffingen, pensioen) € 31.566
Aanvullende kosten (secunaire arbeidsvoorwaarden) € 4.500
Onvoorziene kosten € 2.000
Totaal € 42.066

(Totaal extra kosten ten opzichte van brutoloon: 62,3%)

*In deze tabel staan alle kosten die jij als werkgever voor je nieuwe werknemer gaat betalen. Uiteraard gaat het om schattingen, behalve bij de verplichte kosten. Los van de eenmalige kosten voor werving & selectie betaal je jaarlijks in totaal ruim 60% aan extra kosten bovenop het brutoloon.

08 maart 2018

Elke week een update

Ontdek hoe je kunt groeien met personeel. Ontvang tips, nieuws en inspiratie, net als 6.000+ andere ondernemers.
 

Aanmelden

Ben jij klaar voor (meer) personeel?

X
klaar voor meer personeel

Vul de checklist in en je weet het binnen enkele minuten.

Start

Je ontvangt na afloop een persoonlijk rapport met tips.